Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Hardrijders verantwoordelijk voor groot deel verkeersongevallen met letselschade

De kans op een ongeval neemt toe naarmate de bestuurder regelmatig te hard rijdt. Uit cijfers, welke afkomstig zijn van onderzoeken door de SWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid , blijkt dat als bestuurders 5 maal per jaar worden beboet voor een snelheidsovertreding, de kans 10 maal groter is dat hij of zij een ernstig verkeersongeval ( soms met letselschade ) veroorzaakt. Hierbij geldt dat dit ook zo is bij lichte snelheidsovertredingen.

De stelselmatige hardrijder vormt zodoende ook voor aansprakelijkheidsverzekeraars van motorvoertuigen een aanzienlijk risico, omdat zij de kans op letselschade vergroten en daarmee de kans vergroten dat de verzekeraar een letselschade claim moet voldoen.

Het ligt in de lijn der verwachting dat verzekeraars in de nabije toekomst premieverhogingen zullen toepassen indien haar verzekerden stelselmatig te hard rijden. Hoe dit gaat uitpakken blijft natuurlijk de vraag

Belangrijk daarbij is wel dat ook hardrijders zich bewust worden van de risico''s en dat zij door aangepast rijgedrag ernstige letselschade zaken kunnen voorkomen.

“Mensen met meer overtredingen vertonen riskant rijgedrag”, zegt verkeersdeskundige Henk Stipdonk van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in het AD.

Notoire ‘veel-te-hardrijders’, die de limiet met meer dan 10 km/u overschrijden, vormen het grootste risico op de weg. Wie tien bekeuringen krijgt, waarvan één voor een forse overtreding, loopt honderd keer meer kans bij een ongeval betrokken te raken.

Stipdonk: “Deze groep is klein, maar verhoudingsgewijs betrokken bij een groot aantal ongelukken.”