Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Minder letselschade door Witte Haas!

Het zogenaamde TeamAlert maakt sinds 2008 leeftijdsgenoten er van bewust dat het bezoeken van festivals vooral iets leuks moet zijn en blijven en dat er grote risico's kleven aan het gebruik van drank en drugs in het verkeer. Dit doen zij thans onder de naam 'De Witte Haas!'

De teamleden van TeamAlert spreken de festivalbezoekers aan over hun reis naar het terrein waar het betreffende evenement is. Als de bezoekers beloven zonder alcohol en drugs later weer terug te keren, mogen zij als dank met een levensgrote witte haas op de foto en krijgen de foto als bewijs ook direct mee. Dit laatste zorgt voor een bevestiging van de afspraak.

Uit onderzoeken is gebleken dat het vooral mannen zijn  die jonger zijn dan 25 jaar die na dancefeesten, festivals of discotheekbezoeken wel eens onder invloed het verkeer in gaan. Dat is dan ook de reden dat de teamleden van TeamAlert sinds 2008 jaarlijks een groot aantal zomerfestivals bezoeken met de campagne de Witte Haas. Hiervoor wordt thans ook een levensgrote witte haas ingezet. De teamleden van TeamAlert vertellen zijn verhaal: '... de haas werd letselschade slachtoffer van een bad trip omdat hij bij een bestuurder in de auto zat die onder invloed van drugs reed. Nu wil hij anderen ervoor behoeden om hetzelfde te ervaren! Het enige dat je kunt oplopen is letsel en zeker geen goed gevoel!'.

De medewerkers van TeamAlert hebben zeer recentelijk een uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van drugs in deze leeftijdsgroep. De uitkomsten waren best verontrustend. Ruim 40% van de 18 tot 25-jarigen blijkt wel eens onder invloed van drugs auto te hebben gereden. Wat ook schrikbarend was, is dat bijna 60% wel eens bij een bestuurder is ingestapt, vooral na een feestje, waarvan men wist dat hij/zij onder invloed van drugs verkeerde. Voorts is naar voren gekomen dat veel jongeren denken dat drugs weinig invloed heeft op het rijgedrag van de gebruiker. Desondanks blijkt dat 90% van de jongeren zich wel verantwoordelijk voelt voor hun medepassagiers.

De medewerkers van TeamAlert richten zich daarom met de Witte Waas niet alleen op de bestuurder, maar ook op de vrienden van de bestuurder in de hoop dat deze ook 'gezonde druk' uitoefent op de bestuurder om voor het deelnemen aan het verkeer, waar zij bijvoorbeeld ook passagier zijn, geen drugs of alcohol te gebruiken.