Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Minder ongevallen met letsel door trajectcontrole

Trajectcontrolesystemen verlagen het aantal ongevallen met letsel. Dat blijkt uit een studie over het effect op het snelheidsgedrag en de verkeersveiligheid van trajectcontrolesystemen en losse snelheidscamera’s op de autosnelwegen in België.

Om het effect op het aantal ongevallen te meten, is een analyse gedaan van het traject Wetteren-Erpe-Mere van de E40 in beide richtingen op basis van gegevens tussen 2007 en 2013. De naperiode was met 9 maanden relatief kort. Toch zijn er al belangrijke indicaties. Op het traject daalde het aantal ongevallen met 26% : het aantal ongevallen met letsel daalde met 31% en het aantal ongevallen met materiële schade met 18%. Ook voor en na het traject Wetteren-Erpe Mere daalt het aantal letselgewonden. Het effect is dus ruimer dan de zone waar er effectief gecontroleerd wordt.

Gelijkmatiger snelheid
De studie werd uitgevoerd door de Universiteit van Hasselt. De trajectcontrole op de E40 heeft een duidelijk effect op de gereden snelheden. De snelheid daalde met gemiddeld 5 km per uur ten opzichte van de voorsituatie. Het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71% en 85%.
De metingen geven ook aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel over een lange afstand. Ook in de zone voor en na de trajectcontrole daalt de snelheid en het aantal overtredingen.

Meer ongevallen met losse camera’s
In het onderzoek werd ook gekeken naar het effect van losse snelheidscamera’s. Daar
daalde de snelheid gemiddeld met 4 km/uur, er is vooral een duidelijke daling ter hoogte van de camera. Bestuurders remmen vaak af voor de camera om daarna terug te versnellen naar hun oorspronkelijke snelheid. Om het effect op het aantal ongevallen bij snelheidscamera’s te onderzoeken werden ongevallendata van 2003 tot en met 2011 geselecteerd. Over de gehele afstand van 1.200 m voor de camera tot 5.000 m voorbij de camera, werd een stijging gevonden van het aantal ongevallen met 22%. Het gaat dan vooral om ongevallen met materiële schade (+ 34%), de ongevallen met letsel dalen met 8%. Als mogelijke oorzaak noemen de onderzoekers de reflex om plotseling te remmen voor de camera’s.

Minder zware ongevallen door camera’s op gewestwegen
Een eerder onderzoek van de Universiteit Hasselt van 65 snelheidscamera’s verspreid over Vlaanderen toonde eind 2012 wel aan dat het aantal zware ongevallen met doden of zwaargewonden met 29 procent daalt op plaatsen waar snelheidscamera’s staan op gewestwegen. Alle weggebruikers hebben er baat bij: automobilisten, bromfietsers, motorrijders, fietsers en voetgangers. De snelheidscamera’s op gewestwegen hebben dus zonder meer effect op de verkeersveiligheid.