Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Nieuw noodremsyteem voorkomt letselschade!

Diverse autofabrikanten schermen al met de nieuwe uitvinding die, als wij ons niet vergissen, het eerst door Volvo is geïntroduceerd. Het betreft namelijk een automatisch noodremsysteem. Sommige fabrikanten kunnen dit systeem al leveren op hun nieuwe auto's maar de kosten zijn vaak hoog. Daar gaat verandering in komen. Immers wie wil nu niet dat het aantal letselschade slachtoffers afneemt bij verkeersongevallen die door dit remsysteem kunnen worden voorkomen?

Ook de ANWB heeft zich in de discussie gemengd. Zij is, na het bestuderen van diverse test van noodremsystemen, tot de conclusie gekomen dat deze remsystemen zo snel mogelijk in alle nieuwe auto's standaard moet worden ingebouwd door de fabricanten. Het remsysteem levert een grote bijdrage aan de verhoging van de verkeersveiligheid, aldus de ANWB.

Hoe werkt het noodremsysteem?
Eigenlijk is de uitleg kinds eenvoudig. Het remsysteem in de auto wordt in miliseconden automatisch geactiveerd op het moment dat de sensoren aan de voorzijde van de auto een opstakel detecteren en bemerken dat de bestuurder niet of niet tijdig ingrijpt om een botsing te voorkomen. Bij hogere snelheden wordt de activering van het remsysteem voorafgegaan door een geluidssignaal of trilling in het stuur, waardoor de bestuurder wordt gewaarschuwd voor dreigend gevaar. Reageert hij of zij niet of te laat, dan grijpt het systeem zelf in.

U kunt zich wel voorstellen dat automobilisten door allerlei situaties afgeleid kunnen worden en dan niet meer allert reageren. De noodremsystemen blijken allen in de testen goed te werken. Ook de inzittenden worden door dit systeem extra beschermd voor ernstige letselschade.

Wij begrepen dat uit statistieken van diverse ongevallen naar voren is gekomen dat bijna 50 procent van alle bestuurder bij kop-staart botsingen in het geheel niet of te zacht of te laat heeft geremd, waardoor dus ook letselschade bij de voorganger heeft kunnen ontstaan.

Momenteel worden de noodremsystemen tegen meerprijzen geleverd en die prijzen kunnen oplopen van iets meer dan € 1.000,- tot wel € 6.000,-. De ANWB is er voorstander van deze remsystemen standaard in auto's te laten fabriceren, omdat dit, zoals gezegd de verkeersveiligheid ten goede komt en het aantal letselschade slachtoffers zal doen afnemen. Naarmate er meer remsystemen worden geleverd, zal ook de prijs dalen. Naar verhouding zijn de noodremsystemen in de relatief duurdere middenklassers te vinden, maar inmiddels zijn ook de Skoda en de VW Up bekend met dit noodremsysteem.

Wij vonden voor u onderstaande opname van de testen van het noodremsysteem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=diLDqMYwI3s&feature=player_embedded[/youtube]