Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Rotonde met verkeerslichten moet ook voor minder ongevallen met letsel zorgen!

Als redactie van letselschade.nl hebben wij al vaker een artikel gepubliceerd over de zogenaamde turbo rotonden. Teneinde ook het aantal letsel zaken te doen afnemen, wil men automobilisten ook laten wennen aan verkeerslichten bij rotonden die langzaam maar zeker bij steeds meer rotonden geplaatst worden. Men noemt deze verkeerlichten "Rotonde Doseer Installaties" welke er voor moet zorgen dat het verkeer uit andere richtingen fragmentarisch toegang krijgt tot de rotonde, waardoor verkeer dat normaliter voorrang had moeten geven, eerder toegang tot de rotonde krijgt.

Het bijkomend voordeel is dat bij zeer drukke rotonden de doorstroming beter wordt geregeld en dat daardoor ook de snelheid voor de rotonde wordt teruggedrongen. Dit moet er toe bijdragen dat letsel in het verkeer afneemt. De eerste zogenaamde RDI (hetgeen klinkt als een snelle motor van een auto) is te vinden in het bedrijvenpark Ruyven in Delfgauw.

Proef Rotonde Doseer Installaties

Bij dit bedrijventerrein werd recentelijk de eerste rotonde voorzien van een RDI bij wijze van proef. Dit resulteerde er in dat het verkeer van bedrijvenpark tijdens de avondspits de N470 veel beter kon bereiken. De verkeersafwikkeling op de rotonde is verbeterd en daarom wordt de proef verlengd. Saillant detail is dat de ondernemers van het bedrijvenpark meebetalen aan de oplossing en zelf ook aan doseren doen door ervoor te zorgen dat door flexibilisering van de arbeidstijden het verkeersaanbod tijdens de spits vermindert.

Structurele maatregelen voor het bereikbaarheidsprobleem en ter verdere voorkoming van verkeersongevallen met letsel worden daar verwacht in 2015 als de rotonde wordt omgebouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.

Een volgende RDI die op de rol staat is er één bij de Amerlandseweg in Breukelen. Daarmee moet de filevorming op de toerit naar de A2 worden opgelost. De bedoeling is dat in de provincie Utrecht de komende tijd een aantal rotondes in de provincie gaat voorzien van RDI’s en men gaat bijhouden of er een afname plaatsvindt van verkeersongevallen met letsel.

Een RDI heeft vooral tot doel de capaciteit van een rotonde op te voeren. In theorie kan men met een RDI soms volstaan met kleinere rotondes danwel kruispunten met niet al te veel verkeersaanbod die nu nog met verkeerslichten worden geregeld vervangen door rotondes. Bijkomend voordeel is dat RDI-rotondes kunnen worden meegenomen in netwerkregelingen, net als verkeersregelinstallaties.

Nieuw is het fenomeen overigens niet. De eerste RDI werd al in 1999 aangelegd op een rotonde bij Woensdrecht. Inmiddels is die rotonde omgebouwd tot turborotonde.

Bron: Verkeersnet.nl