Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Fietsbel moet aantal fietsongevallen verminderen

Een slimme fietsbel die jonge fietsers waarschuwt voor een gevaarlijke verkeerssituatie. Op dit moment wordt deze fietsbel door scholieren getest.

Hoe deze slimme fietsbel werkt: wanneer een gevaarlijke verkeerssituatie nadert, horen kinderen een zoemend geluid . Ook zien ze hun bel rood oplichten. De signalen komen van een app (met de naam Safe2Bike) op de smartphone. De gevaarlijke punten komen uit een openbare database van politie en verzekeraars. Dit zijn plaatsen waar de afgelopen jaren veel fietsongevallen waren. Ouders en kinderen kunnen ook zelf gevaarlijke plekken invoeren. De slimme bel moet het aantal fietsongelukken in het verkeer verminderen.

200 dodelijke slachtoffers door fietsongeval
Na alle negatieve gevolgen van de smartphone in het verkeer, wordt de mobiele telefoon nu ingezet voor meer veiligheid op de weg bij jonge fietsers. En dat is hard nodig volgens de initiatiefnemers: Softwarebedrijf SAP en verzekeraar Interpolis. Jaarlijks vallen er in Nederland zo'n tweehonderd dodelijke slachtoffers door een fietsongeval. Ook het aantal fietsgewonden blijft onverminderd hoog: 78 duizend fietsers moeten voor hun letsel een medische behandeling ondergaan, waarvan 66 duizend bij de spoedeisende hulp in ziekenhuizen.

Werking vergelijkbaar met Flitsmeister
De werking van de app is te vergelijken met Flitsmeister. Via gps wordt de fietser 30 tot 50 meter voor het gevaarlijke kruispunt gewaarschuwd door de zoemende en rood oplichtende fietsbel. Op de app staat een kaart met alle gevaarlijke kruispunten, rotondes en andere punten met groene stippen weergegeven. Via bluetooth is de app verbonden met een klein doosje op het fietsstuur: de slimme fietsbel. Deze geeft dus een zoemend geluid en een rood licht als de fietser een gevaarlijke plek nadert.

Leerlingen testen slimme fietsbel
De initiatiefnemers van de slimme fietsbel hebben Safe2Bike gelanceerd op het ds Pierson College in Den Bosch. Hier gaan vijftig leerlingen de slimme fietsbel acht weken uitproberen. Een onderzoeksbureau zal via metingen onderzoeken of Safe2Bike de verkeersveiligheid vergroot. Ook een middelbare school in Rosmalen doet mee aan het proefproject. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de leerlingen die meedoen aan het project de smartphone veilig in de broek- of rugzak houden.

Meer bewustwording bij jonge fietsers
Dat het aantal ongelukken binnen acht weken zal verminderen zou natuurlijk mooi zijn. Maar de initiatiefnemers maken zich geen illusies. Daarvoor is de periode van acht weken te kort. Wel hopen ze dat er in dit tijdsbestek bewustwording bij de kinderen ontstaat. Dat kinderen door de slimme fietsbel beter gaan opletten bij gevaarlijke kruispunten en rotondes. Ook dat kunnen de makers meten.

Bron: Volkskrant.nl

Schadevergoeding na fietsongeval?
Alle schade die u door een fietsongeval oploopt, zoals schade aan uw fiets en verwondingen (letselschade), wordt vergoed door de verzekering van de tegenpartij. Maar wie is aansprakelijk? Is dat de automobilist of bent u als fietser aansprakelijk? En wat kan u vervolgens aan schadevergoeding verwachten? Op Letselschade.nl beantwoorden we de meest gestelde vragen naar aanleiding van fietsongevallen.