Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Sporten met griep of koorts is gevaarlijk. Zo voorkomt u letsel!

Weer of geen weer, fit of grieperig. Een beetje fanatiek sporter traint het liefst elke dag. Echter, trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk, het kan leiden tot letsel. Het immuunsysteem is verzwakt en het lichaam heeft alle energie nodig om te herstellen. Het risico bestaat dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg letsel in de vorm van een ontsteking. Rust nemen en niet trainen is het devies.

Een griepepidemie betekent dat verkoudheden, griepaanvallen en andere infectieziekten weer in groten getale de kop kunnen opsteken. Hoewel de niet-sporter al gauw zal zeggen dat het niet verstandig is om te sporten als je ziek bent, leeft de vraag onder fanatieke sporters wel degelijk. Veel sporters zijn toch ongeveer 3 tot 4 maal per jaar verkouden en als dat moment samenvalt met sportieve plannen moet je toch een keuze maken. Een luchtweginfectie is vrijwel altijd een virusinfectie die zich openbaart als eenvoudige neusverkoudheid maar ook een veel ernstiger beeld kan laten zien, zoals een zware griep of zelfs een longontsteking. Om te kunnen bepalen of sporten verstandig is, moet er onderscheid worden gemaakt tussen een infectie met algemene verschijnselen zoals koorts en spierpijn, of een infectie die zich beperkt tot lokale verschijnselen boven de nek zoals keelpijn, loopneus en hoofdpijn.

Herstellen
Een sporter die zich weer ‘beter’ voelt moet het lichaam de nodige rust geven om te herstellen. De algemene regel hiervoor is dat het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet worden gesport. Duurde de koorts vier dagen, dan mag je pas na acht dagen weer starten met trainen. Doortrainen met een verkoudheid (zonder koorts) kan wel.
Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of sporten verantwoord is. Dit is de zogenaamde ‘nek check’. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje. Als de klachten (ook) onder de nek voorkomen, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten. Het idee om toch te gaan sporten “om de ziekte er uit te zweten” is een fabeltje.

Wanneer wordt sporten afgeraden? 2 gouden regels:

#1 Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust.
Actie: Meet bij ziekte of grieperigheid de lichaamstemperatuur en altijd vóórdat temperatuur verlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol zijn ingenomen.

#2 Als u zich minder goed voelt dan gewenst
In principe kunt u, zonder temperatuurverhoging doortrainen. Het is echter verstandig om toch rustiger aan te doen en niet te intensief te trainen.
Actie: Houd een logboek bij om de reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen

Bron: Sportzorg.nl

Meer informatie over Sporten en letselschade?