Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Volvo bouwt aan verdergaande veiligheid ter voorkoming van letsel!

Met enige regelmaat hebben wij u van de verdergaande veiligheids-ontwikkelinmgen van Volvo op de hoogte gebracht. Haar thans nieuwe systeem wordt momenteel uitgebreid getest op circuits, maar recentelijk ook op de openbare wegen van de Scandinavische landen. Het nieuwe systeem heeft de naam SARTRE meegekregen en staat voor 'Safe Road Trains for Envirement'.

Het veiligheidssysteem is er op gericht zo confortabel mogelijk en natuurlijk zonder letsel lange afstanden af te leggen waarbij je tijdens het rijden eigenlijk andere dingen kunt doen dan op het verkeer te letten. Het klinkt vreemd maar het is, en wordt in de nabije toekomst, werkelijkheid. Het onderstaande filmpje laat zien hoe de testen verlopen op circuits.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BtZ-75lnWg8

Het systeem werkt als volgt. Indien een aantal auto's in een rij rijden, kan je je als bestuurder van een persoenenauto zogezegd 'aanmelden' om in de rij auto's of vrachtauto's mee te rijden. Het SARTRE systeem zorgt er voor dat de auto waarin je zit veilig en zonder risico op letsel de auto's of vrachtauto's voor je volgt in alle facetten. Het systeem past de snelheid en afstand tot de voorganger automatisch aan. De bestuurder van de aangemelde auto kan zo iets anders gaan oden en hoeft zich niet meer met het verkeer bezig te houden.

Het systeem is erg handig voor langere autoritten. In ons 'kikkerlandje' waarbij met name vaak kleine afstanden worden afgelegd, is het nog maar de vraag of het een enorme aftrek vindt om dit systeem op een nieuwe Volvo te bestellen. Gezegd moet worden dat de kans op letsel wordt voorkomen doordat bestuurders minder vermoeid raken en bijvoorbeeld vertegenwoordigers of experts tijdens het rijden hun bezoekrapporten kunnen verwerken. Het scheelt weer tijd als men op kantoor of thuis komt.

Veiligheid staat bij Volvo al jaren voorop. Dat ten alle tijde letsel moet worden voorkomen aan bestuurders, passagiers en medeweggebruikers is evident. Pas na een grondige analyse op circuits, is men het SARTRE systeem ook in de praktijk gaan testen. Het wachten is op de eerste nieuwe Volvo's met dit systeem. Zie hieronder de testen op de publieke wegen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dO6JtncrY08