Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Volvo's wensen tot minder letselschade

Volvo is opgericht door de vrienden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson. Zij hadden als leidraad voor zichzelf dat autorijden mensenwerk is en dat veiligheid, voor alles dat zij bij Volvo maakten, de basis moest zijn.

Een prachtige filosofie die blijkbaar heden ten dage nog steeds opgaat. Immers Volvo heeft de jaren vanaf haar ontstaan in 1927 absoluut niet stilgezeten. De meest bekende uitvinding van Volvo was, zoals velen deze wel kennen, natuurlijk de driepuntsgordel die in 1959 werd geïntroduceerd. Het behoeft geen enekel betoog dat deze uitvinding de afgelopen halve eeuw veel mensenlevens wereldwijd heeft gered.

Voor een mooi overzicht van alle uitvindingen van Volvo van de afgelopen decennia, mogen wij u verwijzen naar deze link op de Volvo site.

Zo zien we de veiligheidskooi van de PV444 in 1944, SIPS (Side Impact Protection System) uit 1991 en het onlangs in de nieuwe S60 gepresenteerde Pedestrian Detection. Alle uitvindingen drukken een onmiskenbaar stempel op de veiligheidsvoorzieningen in de hedendaagse autotechniek bij vele merken auto's die dit van Volvo hebben overgenomen.

Toekomstvisie  De wens die Volvo heeft geuit is er een van een volledig veilig autoverkeer, waarbij niet alleen is gekeken naar de bestuurder van de auto en de inzittenden, maar ook naar medeweggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en andere automobilisten. Zij ontwikkelt steeds verdergaande technieken die zelf kunnen ingrijpen in situaties waarbij de bestuurder het bijvoorbeeld laat afweten. Deze zogenaamde intelligente systemen kunnen zodoende noodsituaties vermijden. Dit past binnen de visie van Volvo om steeds meer nadruk te gaan leggen op actieve veiligheid in plaats van de passieve veiligheid waar de laatste jaren naar werd gekeken.

Doel  Het streven is dat auto's niet meer kunnen botsen en kort gezegd  dat er in het jaar 2020 niemand meer letselschade kan oplopen in een Volvo of erger nog overlijdt aan een ongeval in een Volvo. "We accepteren niet dat mensen hun leven verliezen tijdens een vliegtuigongeluk, waarom zouden we dat tijdens een verkeersongeval wel accepteren?" aldus Volvo.

Klik hier voor de meest nieuwe technieken in veiligheid; Pedestian Detection

en klik hier voor de nieuwe uitvinding onder de naam City Safety