Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Wegwerkers hebben geen vouw meer in de broek!

Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland elk uur circa 20 bijna-ongelukken gebeuren bij wegwerkzaamheden, waarbij de wegwerkers zelf net een ongeluk kunnen voorkomen.

Ondanks de aangegeven aangepaste snelheid middels (Matrix-)borden of afsluitingsborden middels een 'Kruis' wordt hierop nauwelijks gereageerd. Er wordt niet afgeremd of de afgesloten wegen worden zo lang mogelijk bereden. Zo mochten wij vernemen dat onder vrachtwagenbesuurders een sport is ontstaan om zoveel mogelijk oranje pilonnen omver te rijden, waardoor natuurlijk levensgevaarlijks situaties kunnen ontstaan.

Volgens TNO is uit onderzoek naar voren gekomen dat het aantal dodelijke ongevallen bij werkzaamheden aan de weg is opgelopen naar 25 slachtoffers. Daarbij gaat het dan niet om wegwerkers, maar automobilisten die tegen wegafzettingen zijn gereden. Volgens de vakbond voor wegwerkers, 'Het Zwarte Corps' zijn het aantal wegwerkers dat betrokken raakt bij een ongeval tijdens hun werk, alijd nog meer dan gemiddeld in de bouw.

Volgens de Arbeidsinspectie blijkt uit door haar gedaan onderzoek bij 213 wegenbouwlocaties dat ook aannemers in de infrastructuur het niet zo nauw nemen met de veiligheidsvoorschriften. Bij 33% van de werkzaamheden aan de weg zijn de werknemers onvoldoende beschermd. Op zelfs 21 locaties heeft de arbeidsinspectie het werk stil moeten leggen omdat de risico's op een ongeval veel te groot was.

De toename in onveiligheid lijkt een gevolg van de moordende concurrentie waardoor aannemers het wat minder nauw nemen met de veiligheid om zo de kosten te drukken. De wegwerkers vullen hierop aan dat ook door opdrachtgeefsters vaak zoveel druk op de werkzaamheden wordt gelegd om de automobilist zo min mogelijk last te laten krijgen van de werkzaamheden; veiligheid wordt dan vaak even vergeten. Zeker bij snelle klussen aan de weg is veiligheid een ondergeschoven kindje.