Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Wie is aansprakelijk bij een ongeval met letselschade door zelfrijdende vrachtwagens?

In Zwolle vond maandag de eerste proef met zelfrijdende vrachtauto's plaats. De vrachtwagens moeten zorgen voor een veiliger situatie met minder ongevallen en letselschade. Grote vraag is: zal de aansprakelijkheid voor verkeersongevallen verschuiven naar de producenten van de zelfrijdende trucks?

De vrachtwagens rijden op de A28 volgens het platooning-principe: Ze remmen automatisch en passen hun snelheid aan aan de andere voertuigen in het treintje. Voegt er een auto in, dan wordt de afstand groter. Gaat de auto weer weg, dan trekt de truck automatisch op. Het sturen gebeurt nog niet automatisch. Uiteindelijk zou de vrachtwagen helemaal zelfrijdend worden. Van (toenemende) automatisering van de rijtaak wordt veel verwacht als het gaat om het terugdringen van het aantal verkeersongevallen met letselschade, verbetering van de doorstroom en het rijcomfort. Goed nieuws natuurlijk, maar ook belangrijk: wat zijn de consequenties voor het aansprakelijkheidstrecht in geval van een ongeval met letselschade?

Aansprakelijkheidsrecht aanpassen?
Volgens Bart van Arem, professor Transport & Planning aan de TU Delft is aansprakelijkheid complex bij automatische (vracht)auto’s. In een publicatie op kennislink.nl zegt hij: “Stel, een auto met CACC* veroorzaakt een botsing. Volgens de verkeerswegenwet moet de bestuurder altijd controle hebben over het voertuig. Maar wie is aansprakelijk als de computer de auto bestuurt? De producent (fabrikant) omdat de computer daar vandaan komt? In hoeverre zal aansprakelijkheid voor verkeersongevallen verschuiven naar producenten? Werpt het aansprakelijkheidsrecht mogelijk ongewenste belemmeringen op voor de introductie van intelligente voertuigsystemen? Moet het aansprakelijkheidsrecht worden aangepast? Allerlei juridische problemen waar nog geen oplossing voor is, maar waarover wel veel ideeën bestaan. Mr. dr. Kiliaan van Wees, universitair docent aan de VU in Amsterdam, geeft zijn visie hierop tijdens de 15e editie van de PIV (Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars) Jaarconferentie op 27 maart a.s. in Apeldoorn.

*Cooperative Adaptive Cruise Control; system dat uitgerust is met een wifi zender die verbinding maakt met alle andere wifi zenders in voertuigen binnen 200 meter. Zo stemmen de auto’s hun snelheden op elkaar af. Dit zorgt voor minder onverwachte verstoringen in het rijgedrag en minder files