Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Wie is aansprakelijk bij letselschade door apparaten?

Het komt meer dan eens voor: letselschade als gevolg van (verkeerd) gebruik van producten en apparaten. Van snijwonden door een defect aan de blender tot brandwonden als gevolg van een kapot tosti-ijzer. Wie is in welke situaties aansprakelijk? En hoe kunt u de schade melden? Een stappenplan.

Stap 1 Onderzoek of het product onveilig was
Volgens het Burgerlijk Wetboek is een product onveilig als het niet de veiligheid biedt die je als consument mag verwachten.

Stap 2 Ga na of u het product volgende de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt Wilt u de schade kunnen verhalen, dan geldt er één belangrijke voorwaarde: u dient het product normaal en volgens de gebruiksaanwijzing hebben gebruikt. Als bij Stap 1 is gebleken dat het product onveilig is en bij Stap 2 blijkt dat u het product volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt, Ga dan naar Stap 3.

Stap 3 Ga na wat de kosten van de letselschade zijn
Ondanks het feit dat u de gebruiksaanwijzingen heeft gevolgd, heeft u letselschade opgelopen door een defect aan het apparaat of product. Ga na wat de hoogte van de letselschade is. Bij wie u de schade kunt verhalen, is afhankelijk van de hoogte van de schade.
>Bedrag onder de 500 euro - de verkoper is aansprakelijk
Bedraagt deze minder dan 500 euro, dan is de winkelier aansprakelijk. De winkelier is wettelijk verplicht om een betrouwbaar apparaat te verkopen.
>Bedrag boven de 500 euro - de fabrikant is aansprakelijk
Als het apparaat/product in het buitenland is vervaardigd, dan is de importeur (mits in Europa actief) aansprakelijk voor de letselschade die het slachtoffer opliep. Voor de claim maakt het niet uit of het slachtoffer eigenaar of gebruiker van het apparaat was, of dat hij als omstander werd getroffen.

Stap 4 Dien een klacht in
U dient schriftelijk een klacht in te dienen en deze aangetekend te versturen aan de verkoper of de fabrikant. In deze brief geeft u aan wat er is gebeurd, dat u de schade hebt geleden en dat u deze vergoed wil hebben. Vermeld ook dat u mogelijke toekomstige schade als gevolg van het ongeval zult claimen, zoals gemiste inkomsten omdat u (tijdelijk) niet kon weken, kosten voor rechtshulp en smartengeld. Stuur waar mogelijk bewijzen van de schade mee. Voor sommige schadeposten gelden standaard tarieven en vraag tot slot of de verkoper of fabrikant binnen twee weken kunnen reageren
TIP: Op de Consuwijzer staan goede voorbeeldbrieven die u kunt raadplegen. De brieven zijn gesplitst in: Een brief aan winkeliers en een brief aan producenten.

Stap 5 Bij geen of niet gewenste reactie: schakel rechtsbijstandsverzekering in Blijft een reactie uit of bent u ontevreden over het antwoord, dan kunt u uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Let op: deze moet wel dekking bieden voor consumentengeschillen. Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering, dan kunt u zich - als u lid bent - ook wenden tot de Consumentenbond.

Stap 6 Schakel de hulp in van een letselschade-expert
Komt u er bij Stap 5 niet uit, schakel dan de hulp in van een specialist, zoals een letselschade-expert. Wanneer u in het gelijk wordt gesteld, dan kunt u het betaalde honorarium bij de tegenpartij claimen. Krijgt u geen gelijk, dan moet u de kosten zelf betalen. U kunt gratis contact opnemen met letselschade.nl voor advies over uw letselschade. Wij beantwoorden graag uw vragen. Bel Gratis: 0800 - 0112 of meld uw letselschade via ons contactformulier. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

Bron: Z24