Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letsel door vallen op hoge leeftijd eenvoudig te voorkomen

Een val op hogere leeftijd kan ernstige letselschade tot gevolg hebben. Veel valongevallen zijn echter eenvoudig te voorkomen. We benoemen 6 situaties die de kans op een valpartij vergroten en geven daarbij verschillende adviezen om het valongeluk te voorkomen.

Om vallen bij ouderen te voorkomen, is het belangrijk ouderen met een verhoogd valrisico worden bereikt en geholpen om dat risico omlaag te brengen. Voor mensen die gemiddeld 50 jaar of ouder zijn, kan een valpartij ernstige gevolgen hebben. Vanaf deze leeftijd neemt letsel (het aantal botbreuken) door een val snel toe. Mensen kunnen bang worden om opnieuw te vallen. Voor sommige ouderen betekent een valpartij het einde van hun onafhankelijkheid. Er zijn verschillende situaties die de kans op een valpartij vergroten:

#1 Flauwvallen Bij de meeste ouderen ontstaat flauwvallen door een daling van de bloeddruk bij het gaan staan. Het kan ook ontstaan na het plas- sen of na het eten. Voeding kan de kans op flauwvallen verminderen. Enkele adviezen zijn: eet voldoende zout (overleg met de arts wanneer sprake is van een hoge bloeddruk of hartproblemen). Drink voldoende: 2 to 2,5 liter per dag. Gebruik kleine maaltijden, zodat de bloeddruk door verplaatsing van bloed naar de darmen - niet overmatig daalt.

#2 Medicijngebruik Hoe meer medicijnen iemand gebruikt, hoe groter de kans om te vallen. Toch kan het nodig zijn om de medicijnen wel te blijven gebruiken. Beperk dan het gebruik van kalmeer- en slaapmiddelen. Deze middelen maken de kans om te vallen groter. Overleg altijd goed met de arts of er een andere oplossing voor de klachten bestaat.

#3 Diabetes mellitus (suikerziekte) Bij diabetes mellitus is het bloedsuiker soms te hoog of soms te laag. Hierdoor is er een groter risico om te vallen.

#4 De woonomgeving In en om het huis liggen tal van val-gevaren op de loer. Iets hoog pakken op een stoel of krukje is vragen om problemen. Een stevige huishoudtrap met beugel is een stuk veiliger. Verder valt te denken aan het dragen van goede schoenen, ook in huis, geen losliggende snoeren. Verwijder losse kleden en tapijten of zorg dat ze een anti-sliplaag hebben. Laat niets op de vloer slingeren. Plaats geen meubels die omvallen bij het leunen, en zorg voor voldoende loopruimten. Ook goede (niet verblindende) verlichting in donkere ruimten kan vallen voorkomen en een lichtknopje bij het bed. In badkamer en toilet zijn antislipmatjes prettig. Ook handgrepen bij toilet, bad en douche voorkomen dat u valt bij het opstaan. Bij trappen in huis geldt: zorg voor minimaal één armleuning en laat niets op de trap slingeren.

#5 De ogen Mensen die minder goed zien, lopen een groter risico om te vallen. Laat daarom één keer per jaar de ogen nakijken.

#6 Botontkalking Bij 50+ is de kans op een botbreuk groter. Tussen de 50 en 70 jaar wordt vooral de pols gebroken, terwijl boven de 70 jaar steeds vaker een heup wordt gebroken. Vooral vrouwen met een lichte huidskleur hebben een verhoogde kans op botontkalking (osteoporose). Wanneer sprake is van botontkalking, kunnen de volgende maatregelen zinvol zijn: Eet en drink calciumhoudende producten zoals kaas en melk. Dit geldt ook voor extra bewegen en overdag buiten komen.

Bronnen: Jeroen Bosch Ziekenhuis en VeiligheidNL