Terug naar overzicht
± min

Minder letselschade door snorscooter op de rijbaan?

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag willen een einde maken aan de overlast van snorscooters. Volgens de vier gemeenten rijden 77 procent van de snorscooters harder dan de toegestane 25 kilometer. Het risico op een ongeval met (ernstige) letselschade bij zowel de bestuurder van de snorscooter als de medeweggebruiker neemt toe.

In de vier grote steden wordt veel overlast van scooters ervaren als gevolg van het ruimtebeslag op het fietspad. Het gaat dan niet alleen om objectieve onveiligheid maar ook om schrik- en onveiligheidsgevoelens. Een specifiek probleem vormt het grote snelheidsverschil tussen snorscooters en fietsen. Wettelijk mogen scooters 25 km per uur op het fietspad. Dit om grote snelheidsverschillen tussen de verschillende gebruikers van het fietspad te voorkomen. In de praktijk rijden scooters vaak harder en halen ze met gemak 40 km per uur. Onderzoek van Rijkswaterstaat toont aan dat van de snorscooters 96 procent te hard rijdt. Op YouTube is zelfs te zien hoe opgevoerde snorscooters wel 70 km per uur kunnen halen. Hoe hoger de snelheid scooters op het fietspad, des te hoger het aantal passeerbewegingen. Het leidt ertoe dat fietsers een grotere zijwaartse afstand (schuwafstand) willen bewaren tot achteropkomende scooters, maar het is ook gevaarlijk voor de scooterrijders zelf die bij het passeren met (te) hoge snelheid over een smalle schampstrook langs lantaarnpalen, fietsrekken of geparkeerde auto’s moeten rijden. Scooters zijn daarmee niet alleen een onveilig vervoermiddel, ze vormen ook de snelst stijgende categorie ongevallen met letselschade.

Ongelukken met letselschade voorkomen
De vaak jonge, bestuurders lopen bovendien gevaar omdat het dragen van een helm niet verplicht is. In Amsterdam was dit jaar bijna de helft van de verkeersdoden een snorfietser. In een brief aan de ministers Melanie Schultz (Verkeer) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vragen de vier steden het daarom mogelijk te maken dat snorscooters in die gemeenten op de rijbaan gaan rijden. Wel verplicht met helm, om het risico op ongevallen met (ernstige) letselschade te voorkomen.
Bovendien willen de gemeenten dat snelheidsovertreders steviger worden aangepakt. Ze stellen voor dat snorscooterbestuurders hun kentekenbewijs moeten inleveren als zij de snelheid overtreden. Snelheidsmetingen worden dan gedaan met radar- of laserapparatuur. Nu is intrekking alleen mogelijk na rollerbankmeting.

Snorfietser vogelvrij verklaard
De BOVAG en RAI vereniging zijn fel tegen het voorstel van de vier grote gemeenten. Zij stellen dat de snorfietser vogelvrij wordt verklaard als de tweewielers zich tussen het overige gemotoriseerde verkeer gaan begeven De kans op onveilige verkeerssituaties met letselschade zal toenemen volgens de organisaties. Met name het verschil in maximumsnelheid binnen de bebouwde kom tussen snorscooters, 25 kilometer per uur, en auto's en vrachtwagens, 50 kilometer per uur, zal volgens de BOVAG en RAI verenging tot levensgevaarlijke situaties en letselschade leiden.
Schultz gaf eerder in de Tweede Kamer aan dat zij er niets voor voelt om bestuurders van een snorscooter te verplichten een helm te dragen. Zij vindt dat de hardrijders moeten worden aangepakt en wil niet degenen duperen die zich aan de regels houden.

Bromfietsers versus snorscooters
Sinds 1999 moeten brommers in de stad op de rijbaan rijden, tenzij sprake is van een verplicht (brom)fietspad. Die maatregel bleek goed te werken. Het aantal slachtoffers daalde met maar liefst 31 procent, zowel onder brommerrijders als onder andere gebruikers van het fietspad. De helft bleek het directe gevolg van de maatregel om brommers op de rijbaan te laten rijden. Brommers blijken zich op de rijbaan voorzichtiger te bewegen tussen het zwaardere gemotoriseerde verkeer en bovendien voor automobilisten beter zichtbaar zijn. Niet geheel onverwacht daalde ook het aantal ongevallen met letselschade tussen brommers op het fietspad en fietsers en voetgangers. Scooters werden destijds niet verplicht tot de rijbaan omdat zij een lagere constructiesnelheid hebben. Inmiddels is dat gegeven achterhaald: scooters gaan net zo hard als brommers. Naar alle waarschijnlijkheid zal de omschakeling naar stille, elektrisch aangedreven scooters tot meer gevaarlijke situaties op het fietspad leiden. Ook dat is dan volgens de vier grote steden een goede reden om snorscooters naar de rijbaan te verwijzen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.