Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Straffen verkeersdelinquenten te laag (volgens slachtoffers)

Rechters leggen na een verkeersdelict te lage straffen op. Dat vindt 65 procent van de verkeersslachtoffers. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg in opdracht van het Fonds Slachtofferhulp.

Uit onderzoek van het Fonds Slachtofferhulp blijkt dat 65 procent van de slachtoffers met letselschade de strafmaat niet recht vindt doen aan het veroorzaakte leed. De genoemde onvrede blijkt groter dan onder slachtoffers van andere delicten. Neem het voorbeeld van het ongeval in 2014 waarbij een automobilist 'slechts' een taakstraf kreeg wegens het veroorzaken van een ongeval. Hierbij kwamen een opa, oma en 3-jarig kleinkind om. De vader die woedend was, wierp een stoel naar de rechter. Daarop bood de Vereniging van Verkeersslachtoffers toenmalig staatssecretaris Teeven een petitie aan. De petitie werd ondertekend door 27 duizend mensen. Uiteindelijk kreeg de man in hoger beroep wél een gevangenisstraf.

Strafmaat is erkenning
Aan de enquête van Het Fonds Slachtofferhulp deden ongeveer tweehonderd mensen mee. Aan hen werd gevraagd hoe verkeersslachtoffers oordelen over de strafmaat. De uitkomsten blijken overeen te komen met het beeld dat het Fonds Slachtofferhulp van slachtoffers heeft naar aanleiding van gesprekken. De strafmaat is voor slachtoffers en nabestaanden niet zaligmakend, maar het raakt wel het gevoel van erkenning voor wat hem of haar is aangedaan. Kijk hier voor meer smartengeld voorbeelden.

Zwaarder straffen
Is het eigenlijk mogelijk om zwaarder te straffen? Volgens onderzoekster Suzan van der Aa wel. In De Volkskrant stelt zij dat de wet mogelijkheden biedt voor rechters om zwaarder te straffen. Van der Aa stelt dat rechters de laatste jaren in bepaalde gevallen voor minder ernstige delicten veroordelen dan wettelijk mogelijk is. Dit komt mogelijk door enkele arresten van de Hoge Raad uit 2013. De Hoge Raad legt de wet onterecht te strikt uit. Alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden wordt er gesproken over roekeloosheid.

Gevaarzettingsdelicten
Is er een oplossing? Ja, zegt Van der Aa. Verkeersdelicten zouden anders vorm gegeven kunnen worden door ze te scharen onder de zogenoemde 'gevaarzettingsdelicten'. Hierbij valt te denken aan zaken waarbij een steen vanaf een viaduct op de snelweg wordt gegooid of een stuk beton op het spoor wordt gelegd. Zaken die draaien om de vraag of iemand door zijn gedrag een gevaarlijke situatie voor een ander heeft gecreëerd. Hiervoor is echter wel een wetswijziging nodig. Maar voor rechters wordt het dan makkelijker om voor een ernstiger delict te veroordelen.

Heeft u letselschade opgelopen door een verkeersdelict?
Of wilt u weten wie aansprakelijk is bij letselschade of zelfs overlijden door een verkeersdelict? Dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met onze LetselHelpdesk via ons GRATIS nummer 0800 – 0112.