Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± 0 min

Snorfiets mag per 1 juli naar de rijbaan: veiliger of niet?

Gemeenten kunnen per 1 juli besluiten om snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. Amsterdam gaat als eerste gemeente experimenteren met het verbannen van snorfietsers van het fietspad. Maar is dit nu veiliger of niet?

Waarom willen gemeenten snorfietsers naar de rijbaan?

Zeker in grote steden worden de fietspaden steeds drukker. Dit gaat ten koste van de verkeersveiligheid van alle gebruikers. Daarom pleitten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht al lange tijd voor het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan. Gemeenten en wegbeheerders hebben daar per 1 juli 2018 van de overheid groen licht voor gekregen: zij mogen snorfietsers van drukke fietspaden verbannen. Berijders zullen op de rijbaan verplicht een helm moeten dragen.

Is een snorfiets op de rijbaan wel echt veiliger?

Of het verplaatsen van de snorfietser wel echt veiliger is, is nog onduidelijk. De rijksoverheid geeft aan dat grote drukte op de fietspaden nu kan leiden tot onveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsers of door schrikreacties doordat mensen te dicht op elkaar rijden. Maar tegelijk komt er vanuit verschillende hoeken veel kritiek op deze oplossing. Brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging menen dat het door het verplaatsen van snorfietsers helemaal niet veiliger wordt op de weg. Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft bezwaar.

Wat is het bezwaar van SWOV?

De kritiek zit vooral in het grote snelheidsverschil dat door de nieuwe regeling ontstaat op de rijbaan. Omdat snorfietsen een maximaal snelheid hebben van 25 kilometer per uur en auto’s meestal 50 kilometer per uur rijden, zou het juist onveiliger worden. De SWOV deed onderzoek naar de verkeersveiligheid als snorfietsen naar de rijbaan zouden moeten. De organisatie concludeert dat het alleen veilig is om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen op wegen waar auto’s gebonden zijn aan een maximaalsnelheid van 30 kilometer per uur.

Wat is dan een betere oplossing?

Tegenstanders van het besluit vinden dat met een verandering in de infrastructuur veel meer kan worden bereikt, vooral in grote steden. Voorbeelden zijn het aanleggen van meer fietsstraten, verbreding van fietspaden en meer handhaving op de verkeersregels.

Wat is een snorfiets eigenlijk?

Een snorfiets is een bromfiets met een lager begrensde snelheid: het voertuig mag maximaal 25 kilometer per uur. Ook moet een snorfiets voorzien zijn van een blauw kenteken. Het aantal snorfietsen op het fietspad steeg volgens het CBS van 304.816 in 2007 naar 680.563 in 2017.

Hoe nu verder?

Wegbeheerders kunnen nu met een verkeersbesluit bepalen waar een onderbord komt op de weg, waarmee de snorfietsers naar de rijbaan worden verplaatst. In dit verkeersbesluit moet de wegbeheerder het besluit goed motiveren. Zo moet worden aangetoond dat het bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. En ook hoe de veiligheid van de snorfietsers op de rijbaan behouden blijft.

Waar en wanneer gaat de snorfiets écht van het fietspad af?

Amsterdam gaat als eerste gemeente experimenteren met het verplaatsen van de snorfietsen. Waarschijnlijk moeten snorfietsers begin 2019 op verschillende plekken in de stad van het fietspad af. Dat dit nog een half jaar duurt, komt doordat de gemeente eerst nog het verkeersbesluit op orde moet hebben. Daarin moeten nog honderden deelbesluiten worden genomen, bijvoorbeeld over waar de nieuwe maatregel precies wordt ingevoerd. Vervolgens kunnen betrokkenen nog bezwaren uiten. Daarna moeten de borden en wegmarkeringen worden geplaatst.

Bronnen: AT5, NRC

Letselschade door (snorfiets)ongeval?

Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Wij beantwoorden vrijblijvend uw vragen over uw letselschade (snorfiets)ongeval, het claimen van een schadevergoeding en het inschakelen van juridische hulp. Buiten openingstijden kan u uw (snorfiets)ongeval melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.