Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Autopremies zullen naar verwachting stijgen, maar niet alleen door toename letselschade claims.

Allereerst is het eens goed te bezien waardoor premies van autoverzekeraars worden bepaald. Vanzelfsprekend worden hierin betrokken de totale schadelast die een verzekeraar maakt op haar autoportefeuille en het economisch belang van deze portefeuille voor de verzekeraar. Sommige verzekeraars maken zelfs verlies op de autoverzekeringen die zij verkopen, maar schroeven de premie niet op teneinde de concurrentie voor te blijven en veel mensen aan zich te binden. Immers veel mensen die hun 'heilige koe' verzekerd hebben bij een bepaalde verzekeraar, hebben daar, statistisch gezien, vaak meerdere verzekeringspolissen lopen. De schadelast van casco-schade is een onderdeel. Maar letselschade claims vormen vaak ook een groot deel van de schadelast voor een verzekeraar.

Verzameling van gegevens

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) beheert namens de De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc)   het bronbestand gestolen voertuigen. Dit bronbestand wordt gevoed door meldingen van de politie over diefstallen en terugvinden van voertuigen en door gegevens uit de RDW registers.

Bij de diefstalcijfers "in beeld" zijn de verschillende politieregio's in kaart
gebracht. Hierbij wordt het aantal gestolen voertuigen per categorie
aangegeven.

De gepresenteerde cijfers wijken af van de aantallen voertuigdiefstallen die in het GIDS systeem van de politie worden geteld. De verschillen worden vooral veroorzaakt doordat
GIDS informatie genereert over verschillende delicten, terwijl AVc informatie genereert over gestolen objecten. Bij een simpele voertuigdiefstal is er geen onderscheid. Het delict is een (voertuig)diefstal en het object is een gestolen voertuig. Het wordt anders bij bijvoorbeeld een car jacking of een diefstal na inbraak. Daar is het delict “bedreiging” of “inbraak”, dus GIDS registreert dat ook zo. Gevolg is in beide gevallen dat er een voertuig weg is; dat wordt door AVc geregistreerd. Zo kan ook een inbraak in een garage (GIDS), zes gestolen voertuigen (AVc) opleveren.

Hieronder treft u een overzicht aan van de meest gestolen merken tot 2010.
Overzicht diefstal

In het jaar 2012, werd voor 100 miljoen euro aan auto's gestolen. Terwijl de meting in 2011 op 70 miljoen euro eindigde. Wij kunnen dus wel spreken van een forse toename. In 2012 zijn de meest geliefde auto's voor de dieven een Honda CR-V, de BMW X5 en de VW Golf geweest. Deels komt dat door de soms wat gebrekkige alarmsystemen in deze auto's. Maar ook de merken Audi, Mercedes en Seats zien jonge auto's gestolen worden. Zie hieronder:

Overzicht1
Overzicht2

Samen met RDW, ANWB en Bovag wordt gezocht naar betere aanpak van de diefstallen. Dat letselschade claims geen invloed hebben op deze schadecomponent, is evident.

Wilt u de cijfers van AVc uitgebreid teruglezen met vergelijkingen naar provincie en landen en typen voertuigen, download dat hier het rapport AVc cijfers 2012.