Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Nieuw verlichtingssysteem op de fiets moet letsel voorkomen

Beter communiceren op de fiets: het zou wel eens kunnen leiden tot minder fietsongevallen, en dus minder letsel. Voor dat doel is een nieuw verlichtingssysteem ontwikkeld, met remlicht, richtingaanwijzers en snelheidsindicator. Meer hierover in vijf vragen en antwoorden.

Waarom is betere communicatie op de fiets belangrijk?
Terwijl het aantal auto-ongelukken elk jaar afneemt, neemt het aantal fietsongevallen juist toe. Reden hiervoor is onder andere dat steeds meer oudere mensen op de elektrische fiets stappen. Door de communicatie met andere weggebruikers te verbeteren, kan veel letsel worden voorkomen. Het nieuwe systeem ‘Cyclist Road-User Interaction Support’ helpt fietsers duidelijker te communiceren, zodat andere weggebruikers hen beter kunnen inschatten. Het doel van de nieuwe verlichtingstechniek is het aantal fietsongevallen te reduceren dat ontstaat door samenspel met andere weggebruikers.

Leestip!
E-bike zorgt voor meer en zwaarder letsel

Van wie komt het idee? 
De Universiteit van Twente is één van de ontwikkelaars van het nieuwe verlichtingssysteem. Verder werkten ook de Rijksuniversiteit Groningen, revalidatiecentrum het Roessingh en het Enschedese ontwikkelbedrijf Indes mee.

Leestip!
Slimme fiets TNO moet ernstig letsel voorkomen

Hoe voorkomt dit systeem letsel?
Het systeem bevordert het samenspel tussen weggebruikers met drie functies:

  1. Richtingaanwijzers: zowel in het voor- en achterlicht maar ook aan de uiteinden van de handvaten geven knipperlichten de richting aan. Deze worden bediend met knopjes op het stuur. Zo hoeft de fietser geen hand meer van het stuur te halen om richting aan te geven. De knipperlichten gaan vanzelf uit na een bocht.
  2. Remlicht: een automatisch remlicht gaat aan zodra er snelheid wordt geminderd.
  3. Snelheidsindicator: om het voor- en achterlicht zit een ring met ledlampjes die oplicht als iemand harder gaat fietsen.

Met deze drie technische snufjes wordt de intentie van de fietser duidelijk voor andere weggebruikers.

Waarom is dit niet eerder bedacht?
Bepaalde facetten van het nieuwe verlichtingssysteem waren er al wel. Zo zit er op de nieuwe ‘speed pedelecs’ (de snellere elektrische fietsen) al verplicht een remlicht. Maar vooral de combinatie met de richtingaanwijzers is uniek en biedt een belangrijke toegevoegde waarde, blijkt uit onderzoek van Frank Westerhuis die het systeem testte in Groningen.

Leestip!
Rijden zonder licht: fietsers zonder rijbewijs zijn zich minder bewust van de risico's 

Kan ik het systeem al aanschaffen?
De ontwikkelaars zijn op het moment in contact met verschillende fabrikanten over de verkoop van het nieuwe systeem. Wanneer het echt te koop zal zijn, is nog niet bekend.

Bron: Tubantia.nl


Letselschade door fietsongeval?

Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Wij beantwoorden vrijblijvend uw vragen over uw fietsongeval, het claimen van een schadevergoeding en het inschakelen van juridische hulp. Buiten openingstijden kan u uw fietsongevalmelden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.