Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Dit zijn de 10 verkeerslocaties met de grootste kans op (dodelijk) letsel

Het Nederlandse verkeer maakt ruim dertig slachtoffers per dag. In 2013 werden 102.160 verkeersongevallen met letsel geregistreerd. NU.nl vond de tien gevaarlijkste verkeersplekken van het land.

Het zijn de grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de meeste ongelukken gebeuren. Dit heeft te maken met het feit dat hier ook de meeste verkeersdeelnemers zijn. Daarom zijn voor die gemeenten alleen de gevaarlijkste locaties gekozen. Kleinere gemeenten, zoals Leiden, Enschede en Drachten, hebben ook veel locaties waar veel ongevallen plaatsvinden.

1. AMSTERDAM - omgeving Leidseplein: 21 ongevallen
Met 21 ongevallen zijn de straten rondom het Leidseplein de gevaarlijkste verkeerslocaties van vorig jaar. Dertien personen kwamen na een ongeval met letsel op de spoedeisende hulp (SEH) terecht. Vijf maal was een ziekenhuisbezoek nodig en drie personen kwamen er met licht letsel van af.
De gemeente Amsterdam geeft aan dat sowieso bij elk ernstig of dodelijk ongeval binnen 48 uur een onderzoek naar de infrastructuur plaatsvindt. De gemeente geeft aan dat het Leidseplein een autovrij plein wordt en de rijweg langs De Balie wordt opgeheven. Ook wordt de Marnixstraat autovrij gemaakt. Deze werkzaamheden beginnen in 2015 en duren zo'n vijf jaar.

2. ROTTERDAM - omgeving Coolsingel/Blaak: 19 ongevallen
Van de negentien ongevallen in de omgeving van de Coolsingel en Blaak leidden er 10 tot een ziekenhuisbezoek. In zeven ongevallen belandde iemand op de Spoedeisende hulp (SEH). De gemeente Rotterdam heeft donderdag toevallig tien interactieve zebrapaden op de Coolsingel geopend. Automobilisten krijgen een waarschuwing zodra een voetganger wil oversteken. Volgens de gemeente is de Coolsingel met dagelijks 50.000 overstekende voetgangers een zogeheten black spot. Jaarlijks worden hier vijf personen aangereden.

3. DEN HAAG - omgeving Waldorpstraat: 15 ongevallen
In Den Haag vinden veel ongevallen plaats rond het Haags Openbaar Vervoer Museum.
Het gebied bestaat uit veel kruisingen, waardoor afslaand verkeer elkaar regelmatig tegenkomt. Daarnaast moeten automobilisten, fietsers en trams het wegdek met elkaar delen. De situatie leidde in negen gevallen 9 tot letsel en een bezoek aan de SEH, drie maal was er ook sprake van letsel, maar was een ziekenhuisbezoek voldoende.

4. AMSTERDAM - Schiphol, Haarlemmermeer: 9 ongevallen
Rondom luchthaven Schiphol vonden 9 verkeersongevallen plaats. Vaak betreft het kleine aanrijdingen, wat ook uit de cijfers blijkt: geen dodelijk of ernstig letsel. Een aanrijding zorgde in zes gevallen wel voor ziekenhuisbezoek.
De meeste aanrijdingen gebeuren door optrekkend verkeer vanaf de parkeerplekken. Ook zijn er talloze plekken waar vakantiegangers de weg over kunnen steken en bussen optrekken vanaf hun haltes.

5. LEIDEN - omgeving Pieterskerk: 9 ongevallen
Rondom de Pieterskerk vonden 9 verkeersongevallen plaats. 5 keer eindigde dat in de SEH, drie keer in het ziekenhuis. De gemeente Leiden is op dit moment bezig met het herinrichten van de Breestraat. De straat krijgt een ander profiel met veel aandacht voor de voetganger. Bussen gaan rustiger rijden en de weginrichting moet ervoor zorgen dat minder wordt ingehaald.

6. ENSCHEDE - omgeving Deurningerstraat: 8 ongevallen
In Enschede gebeuren de meeste ongevallen in het gebied bij de kruising van de Deurningerstraat en de Raiffeisenstraat. Vier keer belandde iemand op de SEH, drie keer werd een slachtoffer in het ziekenhuis behandeld.

7. DRACHTEN - kruising Noordkade, Raai, Noorder- en Zuiderdwarsstraat: 7 ongevallen
Rond het kruispunt leidde 2 van de 7 ongevallen tot dodelijk letsel. Ook moesten twee slachtoffers met letsel naar de SEH. Volgens de gemeente Drachten is het aantal slachtoffers in dit gebied een uitschieter. De Noorder- en Zuiderdwarsstraat zijn nog niet ingericht volgens het wensbeeld voor 50-kilometerwegen. De fietspaden zijn niet op de weg getekend en de weg is relatief smal. De verwachting is dat het traject in 2015 wordt aangepakt.

8. UTRECHT - omgeving Biltstraat: 7 ongevallen
De wegen rond de Utrechtse Biltstraat telt zeven ongevallen met letsel: 2 keer SEH, 3 keer ziekenhuis en 2 keer lichtgewond. De Biltstraat begint vanuit het oosten met een parallelweg, een busbaan in twee richtingen en een weg die tegen de busbaan aan ligt. Automobilisten en bussen komen bij elke kruising fietsers en voetgangers tegen. Om bij de bushaltes te komen, moeten voetgangers sowieso een weg en fietspad oversteken.

9. MAASTRICHT - omgeving Station: 6 ongevallen
Rondom het station in Maastricht zijn vorig jaar 6 ongevallen met letsel gebeurd. Opvallend is dat daar geen lichtgewonden bij zitten. 2 keer was spoedeisende hulp nodig, 4 keer was een ziekenhuisbezoek afdoende. De ongevallen concentreren zich niet op één locatie, maar vinden plaats in elke windrichting van het station.

10. AMSTELVEEN - kruispunt Beneluxbaan, Oranjebaan, Meester G. Groen van Prinstererlaan: 6 ongevallen
Rond dit kruispunt werden in 2013 6 ongevallen met letsel genoteerd. Twee daarvan eindigden op de SEH, de overige 4 in het ziekenhuis. Volgens de gemeente Amstelveen is het aantal ongevallen in dit gebied niet structureel. Wel onderzoekt de gemeente of zij op dit kruispunt de verkeerslichten kunnen vervangen door een rotonde.

Rijkswaterstaat (RWS) en Ongelukkenstaanhier.nl telden vorig jaar:
>11.105 verkeersslachtoffers
> 2.442 ziekenhuisbezoeken
> 5.709 keer spoedeisende hulp
> 476 verkeersdoden. Het werkelijke aantal verkeersdoden ligt een stuk hoger, omdat niet alle incidenten exact worden gemeld. Soms overlijdt een slachtoffer aan zijn of haar letsel een paar dagen na het ongeluk, waardoor hij of zijn niet in de administratie wordt meegenomen.