Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Is een letselschade voorkomende heer in het verkeer, echt altijd een dame?

Afgelopen week publiceerden wij een overzicht van de hoogten van diverse verkeersboetes in 2013. Ook konden vraagtekens worden geplaatst bij de stelling dat de stijging van de gemiddelde hoogten van verkeersboetes een verlaging zou kunnen betekenen van het aantal letselschade zaken in het verkeer.

Een van de grootste, dan wel inmiddels dé grootste, leasemaatschappij van Nederland, Athlon Carlease, heeft onderzoek gedaan onder 120.000 leaserijders in alle soorten auto's in ons land, waarbij gekeken is naar welke personen in welke voertuigen nu snelheidsovertredingen begingen. Hierbij zijn een aantal opvallende gegevens naar voren gekomen die wij onderstaand puntgewijs de revue laten passeren:

* Vrouwen achter het stuur rijden veel harder dan mannen
* Vrouwen worden veel vaker beboet dan mannen
* Vrouwen negeren vaker een rood licht uitstralend verkeerslicht dan mannen
* Vrouwen krijgen per gereden kilometer 30% meer snelheidsboetes dan mannen

Als vrouwen echter eenmaal het gas te ver intrappen, doen zij dat weer wel minder ver dan mannen. Als vrouwen eenmaal geflitst zijn, blijken zij gemiddeld 8,6 km/h te hard te hebben gereden tegenover 8,9 km/h bij de mannen.

Vrouwen rijden gemiddeld 13.000 km per jaar minder dan mannen, maar worden dus wel vaker gepakt dan mannen voor snelheidsovertredingen.

Voorts is onderzocht in welke voertuigen de berijders dan hebben gereden, het gemiddeld aantal km dat te hard is gereden en het aantal boetes per 10.000 km. Wij mogen u verwijzen naar onderstaand schema:

Schema snelheidsovertredingen