Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Leidt spraakbesturing tot (meer) letselschade?

Ze zijn ontworpen om de veiligheid op de weg te vergroten. Maar autoradio's en smartphones met stemherkenning zorgen juist voor meer ongevallen met letsel. Omdat ze veel concentratie vergen, leiden ze chauffeurs alleen maar af.

Dat blijkt uit twee wetenschappelijke onderzoeken van de AAA Foundation for Safety en de Universiteit van Utah. Een ander radiostation kiezen, een smsje sturen of iemand bellen, kan allemaal met de ogen op de weg en de handen aan het stuur. De systemen zijn echter dermate ingewikkeld of gevoelig voor fouten dat ze van bestuurders niet minder maar juist meer concentratie vereisen. De meeste systemen blijken een sterkere afleiding te vormen dan niet-handsfree mobiel bellen.

Meer afleiding dan niet-handsfree bellen
De systemen werden getest door 162 studenten in drie omgevingen: een laboratorium, een rijsimulator en in een auto terwijl ze door een wijk in Salt Lake City reden.
Siri van Apple kwam er het slechtst van af. Twee keer klapten de testchauffeurs achterop een andere auto terwijl ze het systeem gebruikten. Van de systemen die met auto’s worden meegeleverd scoorde MyLink van Chevrolet het slechtst. Ook de systemen van Mercedes, Ford en Chrysler bleken een sterkere afleiding te vormen dan niet-handsfree mobiel bellen.

Gevaar op de weg
“Naarmate deze systemen geavanceerder worden en bijvoorbeeld in staat zijn sms’jes te verzenden of berichten te plaatsen op Facebook komt de werkbelasting op een tamelijk hoog niveau. Die vormt mogelijk een gevaar op de weg en kans op ongevallen met letsel,” aldus Strayer.
Twee systemen leiden de gebruiker bijna niet af: Entune van Toyota was vergelijkbaar met luisteren naar een audioboek, en Blue Lin van Hyundai. “Het goede nieuws is dat zeer goed ontworpen systemen ons in de gelegenheid stellen om ermee te communiceren op een manier die niet zo afleidt,” zei Strayer.

Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek