Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letselschade door te veel hardlopen verkort leven

Te vaak en te veel hardlopen verkort de levensverwachting. Blijvende letselschade door algehele slijtage is waarschijnlijk de voornaamste oorzaak. Dat stellen Amerikaanse artsen van het Cardiovascular Research Institute in Allentown deze week op het jaarlijkse congres van het American College of Cardiology.

De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en  2,5 uur per week, verdeeld over twee of drie keer, zo schatten de onderzoekers. Meer dan dat, en het wordt ongezond. De Amerikanen konden er niet achter komen waarom de levensverwachting van de veel-lopers lager lag. Voor de hand liggende verklaringen als hartproblemen door overbelasting bleken het verschil niet te verklaren. Mogelijk, zo stellen de wetenschappers, is blijvende letselschade door algehele slijtage de belangrijkste reden.

Marathons ongezond
De onderzoekers gebruikten gegevens van 3.800 mannelijke en vrouwelijke hardlopers. Geheel volgens de verwachting hadden mensen die niet of nauwelijks aan sport deden een lagere levensverwachting dan zij die wel sporten. Opvallend was dat personen die te veel hardliepen en kampten met letselschade, ook minder oud werden. De onderzoekers adviseren mensen die per se de marathon willen lopen, dat bij een keer te houden. Langer dan een uur achter elkaar hardlopen is volgens hen niet meer gezond.

Langzame lopers ouder
Houden mensen zich wel aan het maximum van 1 tot 2,5 uur per week hardlopen, dan pakt dit juist gunstig uit voor je levensverwachting. Uit een langlopend onderzoek, de Copenhagen City Heart Study, blijkt dat een regelmatig rondje joggen tot een stijging van de gemiddelde levensverwachting van 6,2 jaar voor mannen en 5,6 jaar voor vrouwen leidt. Het onderzoek is gestoeld op een onderzoeksgroep van 20.000 mannen en vrouwen tussen de 20 en 93 jaar oud die sinds 1976 deelnemen aan de meting. Ook frequentie en snelheid spelen een rol. Wanneer je twee tot drie keer per week tussen de 1 tot 2,5 uur hardloopt, pakt dit het beste uit voor de levensverwachting. Ook speelt loopsnelheid een rol. Mensen die op langzame of gemiddelde snelheid lopen, worden beduidend ouder dan vergelijkbare hardlopers die harder lopen.