Terug naar overzicht
± min

Letselschade tijdens vakantie!?

Regelmatig krijgen wij het verzoek antwoord te geven op vragen over opgelopen letsel tijdens vakanties. De vragen variëren van naar welk recht, dus van welk land, een zaak moet worden afgewikkeld en of er mogelijkheden bestaan een hotel of reisorganisator aan te spreken voor de schade die men lijdt.

Het reikt natuurlijk te ver in een kort informatief artikel de internationale wetgeving de revue te laten passeren. Eigenlijk moet een ieder er op bedacht zijn dat in beginsel de wet geldt van het land waarin het ongeval zich heeft voorgedaan waarbij letsel is opgelopen. Dat betekent ook dat vaak hele andere maatstaven gelden dan dat wij voor ogen hebben bij de afwikkeling van een letselschade.

In Europeese verdragen wordt ook teruggegrepen naar het zogenaamde Haagse Verdrag. Dat betekent dat als bijvoorbeeld twee Nederlanders in Frankrijk een aanrijding met elkaar krijgen, dat dan toch het Nederlands schadevergoedingsrecht op die specifieke situatie van toepassing is, waarbij natuurlijk wel de verkeersregels van dat land gelden. Dat betekent dat iemand natuurlijk in bijvoorbeeld Engeland niet rechts mag gaan rijden. Is bij de zelfde aanrijding een buitenlander betrokken, dan geldt in beginsel het recht van het betreffende land van ongeval. Letselschadevergoedingen zijn zeker in Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk niet echt goed te spiegelen op onze maatstaven. Wij geven dan ook automobilisten sterk in overweging NIET een ongevalleninzittendenverzekering maar juist een SVI (Schadeverzekering voor Inzittenden) te sluiten, hetgeen dan geldt voor alle inzittenden in de auto. De premie is redelijk; veelal minder dan € 100,00 per auto per jaar. Dat betekent dat ook letselschade, zelfs bij een eenzijdig ongeval of door eigen schuld van de bestuurder, in beginsel is gedekt. Dit kan een hoop ellende schelen.

Bij letselschade tijdens reizen die georganiseerd zijn door touroperators, is het de vraag of de touroperator aansprakelijk kan worden gehouden voor de reis waarbinnen het ongeval plaatsvond. In beginsel wordt door haar min of meer door betaling van een geldsom voor een reis een 'veilige' reis gegarandeerd. Als dan bijvoorbeeld de bus waarin u moet plaatsnemen een ongeval krijgt, kunt u de touroperator aansprakelijk stellen en naar Nederlands recht uw letselschade regelen. U begrijpt dat dit uw vorderingsrecht vergemakkelijkt. Stelt u zich eens voor dat de bus door een Nederlandse touroperator bij een Belgische touroperator wordt ingehuurd met een Franse chauffeur die een ongeval veroorzaakt in Italië. U kunt zich nu tot de touroperator in Nederland wenden en dat scheelt veel gepuzzel en gesteggel met buitenlandse verzekeraars.

Er zijn op het gebied van de WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) ook bepaalde bedrijfsregelingen die het eenvoudiger maken met een Nederlandse vertegenwoordiger van een buitenlandse verzekeraar hier in Nederland een schade te regelen. Maar dat ligt iets gecompliceerder, hetgeen we voor de eenvoud in dit artikel buiten beschouwing laten.

Heeft u letsel opgelopen tijdens uw vakantie door toedoen van een ander, schroom dan niet ons te bellen voor GRATIS  advies! Wij helpen u graag verder en staan u graag te woord op bovengenoemd telefoonnummer!

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.