Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Met name bestuurders van racemotoren zijn verantwoordelijk voor een groot deel van ernstige letselschade zaken en dodelijke ongevallen in België.

In België heeft het Instituut voor de Verkeersveiligheid een diepgaand onderzoek verricht naar het type voertuig waarmee gereden is bij ernstige letselschade zaken, welke soms ook de dood tot gevolg had. Uit dit onderzoek, waarbij gekeken is naar 200 zaken die bij het Openbaar Ministerie zijn gemeld, is naar voren gekomen dat circa 33% van de letselschade slachtoffers op een racemotor reed; een zogenaamde ‘sportieve motor’. In 65% van de ongevallen met letsel botste de motorrijder met een andere weggebruiker. 42% van deze tweezijdige ongevallen met letsel vond plaats op kruispunten en 17% bij uitritten. In 54% van de tweezijdige ongevallen met letsel zagen de andere betrokken weggebruikers de motorrijder niet of te laat. In 10% van de gevallen hadden ze onderschat hoe snel de motorrijder eraan kwam.

Bij 35% van de motorongevallen was sprake een eenzijdig ongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker betrokken was. Bij eenzijdige ongevallen was er meestal sprake van controleverlies over het stuur of slippen bij het remmen (80%). Meer dan de helft (58%) van de eenzijdige ongevallen waarbij letsel werd opgelopen gebeurde in een bocht. Bijna alle motorrijders in de bestudeerde ongevallen waren mannen (98%). De gemiddelde leeftijd van de motorrijders betrokken in de bestudeerde zware ongevallen was 40 jaar.

Zoals gesteld reed 33% op een racemotor. Bestuurders van dit type hebben een sterk verhoogd risico op dodelijke ongevallen. De ongevallen met een sportieve motorfiets waren vaker eenzijdige ongevallen dan bij de meeste andere types. Ze vertoonden ook vaker overtredingen zoals overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of een ongeldig rijbewijs. Minstens 33% van de motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel. En 20% van de  motorrijders in de zware ongevallen was onder de invloed van alcohol. Problemen met het wegdek hadden in minder dan 10% van de ongevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak. 33 % van de motorrijders in dodelijke ongevallen, als gevolg van letsel, kwam terecht tegen een boom, paal of muur. Slechts in 3 van deze gevallen was de hindernis beveiligd door een vangrail.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid pleit naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek voor een aanbod van (goedkope en laagdrempelige) voortgezette opleidingen voor bestuurders van de leeftijdscategorieën 25-34 en 35-54, voortzetten van voorlichtingsprogramma’s, handhaving tijdens de lente en zomer en het promoten van zichtbaarheidsverhogende kleding (vooral helm).

Bron: Verkeersnet