Terug naar overzicht
± min

Patiënten met letsel lopen risico door onjuist medisch dossier

Huisartsen hebben tweederde van de patiëntendossiers niet op orde. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond uit april. Zorgelijk, want het elektronisch patiëntendossier (EPD) is de sleutel tot veilige patiëntenzorg en kan (extra) letsel voorkomen.

Letselschade slachtoffers bezoeken doorgaans een huisarts, fysiotherapeut, medisch specialist en apotheek. Wanneer alle betrokken specialisten op hun eigen vakgebied inzage hebben in een deel van het elektronisch patiëntendossier, kunnen ze fouten voorkomen in behandelingen of bij het voorschrijven van medicatie, die soms weer van invloed kunnen zijn op andere aandoeningen of eerder gebruikte medicijnen. Zeker als slachtoffers met letsel na een ongeval een onbekende arts zien of in het weekend of ‘s avonds een arts moeten raadplegen, is het belangrijk dat deze ‘onbekende’ arts zich kan inlezen in het medisch dossier van het letselschade slachtoffer.

EPD-scan
Minister Edith Schippers (VWS) uitte onlangs in een brief aan de Tweede Kamer haar zorgen.“Zorgverleners moeten hun patiëntendossiers op orde hebben, dat staat buiten kijf. Het signaal dat uit het onderzoek van de Consumentenbond naar voren komt baart mij dan ook zorgen en neem ik zeer serieus. Ik zal de huisartsenorganisaties hierop aanspreken en ga ervan uit dat huisartsen dit signaal serieus zullen oppakken,” aldus minister Schippers. De minister wijst ook op verschillende programma’s die huisartsen ondersteunen bij het op orde brengen en houden van patiëntendossiers. Zo worden huisartsen extra beloond voor kennis en bijscholing over, en uitvoering van de richtlijnen omtrent het bijhouden van medische dossiers. Verder kunnen huisartsen gebruik maken van een EPD-scan, waarmee getoetst kan worden of het dossier aan alle eisen voldoet. Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is daarmee de sleutel tot veilige (letselschade) patiëntenzorg, mits het goed wordt bijgehouden.

Overdracht gegevensletselschade patiënten
Huisartsen zijn bij het op orde houden van het medisch dossier ook afhankelijk van de informatie die zij verstrekt krijgen van letselschade patiënten en andere zorgverleners. Zo vindt Schippers het onacceptabel dat laboratoriumonderzoeken dikwijls ontbreken in een medisch dossier. Ook andere zorgverleners zijn verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het medisch dossier van de huisarts. Hiervoor is goede uitwisseling van gegevens van groot belang. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoekt om die reden op dit moment de overdracht van medische en verpleegkundige gegevens van ziekenhuis naar andere zorgaanbieders, zoals huisartsen, thuiszorg en verpleeghuis. Doel van het onderzoek is beter zicht te krijgen op de kwaliteit van de dossiervorming en op de mogelijke verbeterpunten.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 195 0880 112 130 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Marwa Chakhachiro
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Marwa Chakhachiro
0880 112 195 0880 112 130 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 195 0880 112 130 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:
  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling?
  2. Is die klacht gegrond verklaard?
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? 
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren?

Als je alle vragen met Ja hebt beantwoord heb je mogelijk een zaak en ontvangen we je melding graag. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:
  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd?
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel)
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel)

Als je alle vragen met Ja hebt beantwoord heb je mogelijk een zaak en ontvangen we je melding graag. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. Mocht je een vraag met Nee hebben beantwoord, dan kunnen wij je helaas niet helpen. Wij verwijzen je in dat geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:</strong
  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen?

Als je deze vraag met Ja hebt beantwoord heb je mogelijk een zaak en ontvangen we je melding graag. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. Mocht je deze vraag met Nee hebben beantwoord, dan kunnen wij je helaas niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel.