Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Oproep aan nieuw kabinet: maak werk van ongevallenanalyse

Minder verkeersslachtoffers begint bij het verbeteren van de ongevallenanalyse. Daarvan zijn de autobrancheverenigingen BOVAG en VACO overtuigd.

Pas door goede ongevallenanalyse kun je gerichte maatregelen treffen om de weg veiliger te maken. Daarvan zijn de autobrancheverenigingen BOVAG en VACO overtuigd. Het aantal gewonden en doden zal daardoor verminderen.
Twee weken voor de verkiezingen roepen de brancheverenigingen het nieuwe kabinet op om meer werk te maken van informatie die komt uit ongevallenanalyse. Zij vragen het thema hoger op de politieke agenda te zetten. Omdat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft.

Ongevallenanalyse = minder verkeersslachtoffers
Aanleiding voor deze oproep aan het nieuwe kabinet is de stijging van het aantal verkeersslachtoffers. In 2015 steeg het aantal schrikbarend van 570 naar 621 doden. In de Telegraaf benadrukte de BOVAG onlangs dat details uit ongevallenanalyses onmisbaar zijn voor overheden en handhavers. Alleen op die manier zouden de juiste keuzes gemaakt kunnen worden om het aantal ongelukken te verminderen.

Leren van Duitsers
Wat er dan nu met ongevallengegevens gebeurt? Volgens de BOVAG blijven details vaak in de politiearchieven. Bij blikschade wordt überhaupt niet geregistreerd. We zouden volgens BOVAG en VACO veel kunnen leren van de pünktlichkeit van Duitsers. Zo houdt het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek nauwkeurig bij wat de oorzaken zijn van verkeersongevallen. Zo valt te lezen:

In Duitsland is van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 een technisch gebrek de oorzaak. Gebreken aan de banden bleken in 1.117 gevallen de boosdoener; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612).

De VACO stelt dat Duitsland door deze gedetailleerde gegevens in staat is beter te handhaven dan in Nederland gebeurt. Het advies van VACO en BOVAG aan het nieuwe Nederlandse kabinet luidt:

Zorg voor betere gegevens over de details van oorzaken van ongevallen. Hierdoor kan beleid maken eenvoudiger en gerichter. Daarnaast zal een meer gedetailleerde ongevallenanalyse meer bewustzijn creëren bij de deelnemers in het verkeer.

Tip!
Lees hier hoe u zelf eenvoudig kunt bijdragen aan een betere ongevallenregistratie.

Oorsprong ongevallenanalyse
Een groot mistongeluk op 6 november 1990 op de A16 bij Breda was min of meer de aanleiding om te komen tot de systematische verkeersongevallenanalyse. Door de complexiteit van het ongeluk. Er waren veel voertuigen betrokken en het ontbreken van een juiste methodiek, was het juridisch niet mogelijk schuldigen aan te wijzen. Dit laatste was voor verzekeraars echter noodzakelijk. Voor de slachtoffers had dit ernstige gevolgen. Bij de politie groeide het besef dat er een methodiek ontwikkeld moest worden om ook dit soort grootschalige ongevallen op een goede manier te kunnen onderzoeken.

VOA-teams
De Verkeersongevallenanalyse (VOA) is een afdeling van de Nederlandse politie. De VOA onderzoekt de oorzaak en toedracht van verkeersongevallen. Voor ongevallenanalyse hebben de VOA-teams specialisten die forensisch ongevallenonderzoek uitvoeren. Zij beschikken over  technische middelen om een ongeval te kunnen onderzoeken. Om later goed onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak en toedracht wordt op de plaats ongeval relevante informatie vastgelegd. Het gaat hierbij onder andere om:

- remsporen.
- krassporen.
- voertuig- en slachtofferposities.
- onderzoek technische staat voertuigen.
- vaststelling schade.
- inwinnen on-board diagnostics-informatie.
- stand versnellingspook -hoogte hoofdsteunen en stoelstanden.

Bron: Telegraaf

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over letselschade, het claimen van smartengeld of het inschakelen van een letselschadebureau. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.