Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Een duik in het nieuwe jaar? Zo voorkomt u letselschade!

De 16e editie van de nieuwjaarsduik kan wel eens een recordduik worden. De organisatie verwacht dat in het hele land meer dan 44.000 mensen op 1 januari hetHollandse water in plonzen om het nieuwe jaar in te luiden. Hoewel de zee met 8 graden niet zo heel koud is, is de voorspelde wind wel verraderlijk. Twaalf tips om letselschade te voorkomen.

De grootste duik is traditioneel in Scheveningen, daar rennen op 1 januari naar verwachting meer dan 10.000 mensen de Noordzee in. Op nog 124 andere plaatsen in Nederland nemen deelnemers een frisse duik in zee, plas of rivier.

Tips voor een goede voorbereiding op de nieuwjaarsduik

  1. Ga niet zwemmen in koud water buiten het zicht van hulpverleners:  tenminste EHBO-ers, maar liefst een ambulance en een reddingsbrigade met  boot.
  2.  Volg adviezen van de hulpverleners op.
  3.  Drink vooraf voldoende. Drink tevoren geen alcohol en gebruik geen drugs.
  4.  Zorg voor de beschikbaarheid van warme dranken: bouillon, soep, chocola, (anijs)melk, thee of iets dergelijks (sportdrank, vruchtensap).
  5.  Zorg voor een goede warming-up.
  6.  Leg voldoende droge warme kleding klaar.
  7.  Houd uw nek en hoofd droog. Draag eventueel een muts.
  8.  Ga uit het water als u onbeheersbaar gaat rillen.
  9.  Droog na het zwemmen het gehele lichaam goed af door stevig te wrijven.
  10. Kleed u snel aan en drink veel hete dranken (tenminste een halve liter na flinke afkoeling).
  11. Als u koud blijft, zorg dan dat u flink in beweging blijft en zoek een beschutte  plek uit de wind of ga naar een EHBO-post
  12. Waarschuw een begeleider of de EHBO-post als u zich flauw, duizelig, misselijk of benauwd voelt.