Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Ruim 30% minder dodelijke slachtoffers door dodehoek waarschuwingssysteem!

Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat het waarschuwingssysteem dat op relatief veel vrachtauto’s is aangebracht, ook daadwerkelijk leidt tot een afname van het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers of voetgangers. Het gaat dan om ongevallen waarbij fietsers en voetgangers zich bevinden in de zogenaamde 'dodehoek'.  Het onderzoek dat in opdracht van Duitse verzekeraars is gedaan door het onderzoeksbureau (Unfallforschung der Versicherer UDV), heeft aangetoond dat het aantal dodelijke slachtoffers hierdoor met ruim 30% is afgenomen.

Het gaat hierbij om het systeem dat bepaalde sesoren heeft om fietsers en voetgangers in de dode hoek voor- en naast de vrachtauto te signaleren waarna de chauffeur wordt gewaarschuwd. Behalve een reductie van 31,4% van de dodelijke slachtoffers zou ook het aantal zwaargewonden ten gevolge van dodehoekongevallen sterk dalen, met 43,5%.  Wordt dit beeld breder getrokken in alle ongevallen met vrachtauto's, dan zou het, naar verluid, een daling van 4,4% betekenen.

Daimler Trucks bouwt in Duitsland dergelijke systemen al in vrachtauto's. In Nederland zijn wel onderzoeken gedaan naar dergelijke voorzieningen, onder meer door het bedrijf Connekt, maar deze concludeerde vorig jaar uitsluitend dat er nog veel te verbeteren valt aan dergelijke systemen. Dit bedrijf concludeerde dat het systeem veel eerder moet ingrijpen dan nu het geval is, wil een ongeval daadwerkelijk vermeden kunnen worden.  Maar, zo vulde men aan, met de huidige stand van de techniek zou dat nog nauwelijks te realiseren zijn.

Hoe dan ook, opvallend is dat eigenaren van transportbedrijven nog niet erg warm lijken te lopen voor deze systemen. Wellicht wordt dit mede ingegeven door de huidige economische situatie waarin veel transporteurs zich bevinden en het feit dat verzekeraars geen korting aanbieden op premies als een truck al voorzien is van een dergelijk systeem. Wellicht moet eerst van overheidswege uit hierop een verplichting komen te rusten.

Hierbij mag niet onvermeld blijven dat een dergelijk systeem ook voor bussen winst oplevert, aldus het Duitse onderzoekinstituut. Zo’n systeem zou onder meer ongevallen bij het aan- en wegrijden van haltes een rol kunnen spelen. Het zou leiden tot een reductie van busongevallen met 2,3% en het aantal zwaargewonden door ongevallen met 4,1%.