Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Slimme fiets TNO moet ernstig letsel voorkomen

Het aantal eenzijdige fiets-ongelukken met ernstig letsel stijgt. Daarom werkt Kennisinstituut TNO aan een slimme fiets die zijn berijder waarschuwt voor paaltjes, auto's of andere lastig te ontwijken obstakels.

Een standaard elektrische fiets is door TNO uitgerust met een radar aan de voorzijde en een camera aan de achterzijde ter hoogte van het achterlicht. De radar kan bijvoorbeeld paaltjes op het wegdek detecteren, de camera signaleert verkeer van achteren dat bijvoorbeeld wil inhalen. De software berekent razendsnel of er gevaar dreigt en geeft een trilsignaal via de handvaten bij botsinggevaar van voren, of via het zadel bij gevaar van achteren. Paaltje kunnen 10 tot 20 meter van te voren worden geregistreerd. Het werkt allemaal via bluetooth-verbindingen.

Steeds meer ouderen met ernstig letsel
Vooral voor ouderen die steeds vaker fietsend de weg opgaan en vaak betrokken zijn bij fietsongevallen, biedt de fiets soelaas. Uit SWOV-onderzoek blijkt namelijk dat het aantal fietsers van boven de 70 dat betrokken raakt bij een ongeval en daaraan ernstig letsel overhoudt, met ruim 50 procent is gestegen in de afgelopen tien jaar. Die trend geldt ook voor ouderen die minder zwaar letsel aan ongevallen overhouden. Klik hier voor meer informatie over de aansprakelijk voor verkeersongevallen met een fiets.

Afgekeken van de auto-industrie
De plannen bevinden zich nog in de beginfase. TNO, Roessingh Research and Development en de Fietsersbond hebben in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) de proof-of-conceptfiets ontwikkeld. De nieuwe fiets heeft een radar aan de voor- en achterkant, een tabletscherm met verkeersinformatie op het stuur en een trapondersteuning. Dit laatste is standaard op elektronische fietsen maar in geval van plotseling naderend verkeer kan de trapondersteuing worden uitgezet, waardoor een de fietser een gevaarlijke situatie kan vermijden. De ‘slimme’ componenten van de fiets, komen uit de auto-industrie.

Andere kwetsbare groepen
Het prototype van de slimme fiets is nu nog alleen gericht op ouderen die over het algemeen traag anticiperen in het verkeer. Later onderzoekt TNO ook de mogelijkheden met de fiets voor andere (kwetsbare) doelgroepen.

TNO werkt daarnaast aan verschillende andere projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren en letselschade te voorkomen. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan airbags op motorkappen van auto's, zodat de fietser die in botsing komt met een voertuig, een zachtere landing maakt. Verder werkt TNO aan vrachtwagencolonnes uitgerust met sensoren, zodat de voertuigen op veilige afstand van elkaar blijven.

Tot slot werkt TNO in Helmond aan een kruispunt dat ongelukken kan voorkomen door middel van sensoren. De sensoren worden in voertuigen geplaatst en zorgen dat zowel als auto als fiets afremmen in een gevaarlijke situatie.

In maart tijdens de Automotive week in Helmond, zal TNO een volgende versie presenteren, waarbij de fiets ‘communiceert’ met geïnstrumenteerde auto’s en apparatuur aan de wegkant.