Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Vaker letsel bij een ongeval door goedkope kinderzitjes

Eerder werd bekend dat zo’n driekwart van de ouders hun kind niet veilig in de auto vervoert waarmee de kans op letselschade bij een ongeval toeneemt. Dit heeft verschillende oorzaken; een onjuist kinderzitje, verkeerde bevestiging of te ruim zitje. Uit de laatste testen van de ANWB blijkt nu ook dat goedkope zitjes vaak onveilig zijn.

De ANWB test al jaren in samenwerking met haar Europese zusterclubs en consumentenorganisaties, de kwaliteit van kinderzitjes voor in de auto. Uit de laatste test (oktober 2014) blijkt dat vijf van de geteste zitjes onvoldoende scoorden op het onderdeel veiligheid en twee zitjes faalden zelfs op het onderdeel ‘frontale botsing’. De goedkope kinderzitjes worden in Europa vaak onder verschillende merknamen aangeboden via internet of in bulkpartijen via de detailhandel, zoals bijvoorbeeld bij bouwmarkten.

Kinderzitjestest
Van de 11 onderzochte kinderzitjes scoorde meer dan de helft een onvoldoende. Vier zitjes scoorden een voldoende en één kinderzitje, de Nania BeOne SP Luxe, scoorde goed. Een aantal van de onderzochte kinderzitjes zijn mogelijk ook in Nederland te koop. Echter, door het gebruik van verschillende merknamen is het niet te achterhalen of een kinderzitje wel of niet veilig is. Door het grote verschil in kwaliteit van de verschillende modellen adviseert de ANWB ouders die een kinderzitje willen aanschaffen eerst de ANWB kinderzitjestest te raadplegen. Bij het kopen van het zitje is het van belang om het nieuwe zitje samen met het kind te gaan passen.

Kinderzitjes moeten aan een Europese ECE-norm voldoen om verkocht te mogen worden. Al lange tijd is dat de ECE-R44 norm. Vanaf juli 2013 is daar een nieuwe norm bijgekomen de ECE-R129, ook wel bekend onder de naam ‘i-Size’. De bedoeling is dat ‘i-Size’ het vervoer van kinderen in auto’s veiliger maakt.

De 4 grootste verschillen tussen de oude (R44) en nieuwe (R129) kinderzitjes:

  1. Niet het gewicht van het kind, maar de lichaamslengte is leidend.
  2. Zitjes moeten een zijdelingse botsproef goed doorstaan.
  3. Kinderen moeten tot 15 maanden tegen de rijrichting in vervoerd worden.
  4. i-Size zitjes kunnen universeel gebruikt worden op i-Size goedgekeurde zitplaatsen.

‘Oude’ zitjes niet verboden
Voor ouders die al een kinderzitje hebben verandert er met de komst van de nieuwe richtlijn niets. Zitjes goedgekeurd volgens ECE-R44 (versie 03 of 04) mogen nog lange tijd gebruikt worden. Een verbod op het gebruik van deze zitjes staat niet gepland.
Het aanbod van i-Size zitjes is op dit moment nog beperkt, maar zal de komende jaren groeien. Ouders die een nieuw zitje overwegen krijgen hiermee de mogelijkheid een zitje aan te schaffen dat voldoet aan strengere wettelijke veiligheidseisen. In de toekomst zal dit de nieuwe standaard worden en bij ongevallen (zwaar) letsel beperken of zelfs voorkomen.