Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Veiliger banden kunnen aantal letselschade slachtoffers terugdringen!

In de bandenbranche gaat per 1 november 2012 een verandering optreden op Europees gebied. Alle in Europa te koop aangeboden banden moeten voorzien worden van een zogenaamd EU-bandenlabel. Dat is bedoeld om inwoners van Europa duidelijkheid te verschaffen over de veiligheid van de band en bekend te maken met de milieuaspecten. Zo kunnen consumenten beter zien welke banden het zuinigst zijn en welke band de minst schadelijke invloed heeft op het milieu en het geluid. Daarnaast laat men zien welke band het veiligst is om daarmee zoveel mogelijk letselschade slachtoffers te voorkomen.

Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden mede bepaald door het soort banden onder de auto.

Eigenschappen:
Bandenfabrikanten moeten vanaf juli 2012 elke band produceren met het nieuwe label erbij. Daarop komt een classificatie van rolweerstand, natte grip en geluidsproductie. Voor die eigenschappen geldt dan ook een minimum vereiste, zodat echt slechte banden niet meer verkocht mogen worden. Het label moet met name de consument helpen bij een verstandige bandenkeuze. De EU bewerkstelligt dat de bandenkoper gaat voor zuinig en stil. Vooral de industrie hecht eraan dat ook natte grip, als veiligheidsitem, een waardering krijgt. Niet alleen personenautobanden, ook die voor lichte bedrijfsauto’s vallen onder de regel.

Goodyear
Goodyear heeft inmiddels vele tests (van zo’n 1.200 verschillende banden) van ongeveer zeventig verschillende types afgerond. Het testen van alle banden nam bijna een jaar in beslag en gebeurde in het Goodyear Innovation Center in Luxemburg, waar de fabrikant zijn voornaamste onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit in de regio heeft. De tests werden ruim op tijd afgewerkt, bijna een maand vóór de start van de vrijwillige labeling en acht maanden voordat het label wettelijk verplicht wordt.

Mankracht
“We zijn ervan overtuigd dat het label klanten in grote mate zal helpen om vertrouwd te raken met de belangrijke veiligheids- en milieuvoordelen van banden”, zegt Xavier Fraipont van Goodyear.   “We hebben de labeling van onze banden volgens de nieuwe wetgeving dan ook zeer ernstig genomen. In totaal zijn zo’n honderd ingenieurs en andere medewerkers ingeschakeld, want het spreekt voor zich dat we met 1200 te testen banden heel wat mankracht nodig hadden.”

Voorbeeld van bandenlabel: