Terug naar overzicht
± min

'Verdachte' foto's Facebook schaadt letselschadeslachtoffers

Verzekeraars zetten te snel recherchebureaus in bij vermoeden van fraude bij letselschade. Ze wroeten soms jaren in het privéleven (o.a. Facebook, websites) van letselschadeslachtoffers. Dat blijkt uit diverse verklaringen van (ervarings)deskundigen in de uitzending van het tv-programma De Monitor.

De Monitor sprak in het programma met verkeersslachtoffers met whiplashklachten die wekenlang werden gevolgd door particuliere recherchebureaus. De verzekeraars wantrouwden de ernst van de klachten omdat zij tijdens een feitenonderzoek 'verdachte' foto's op Facebook, Instagram en websites aantroffen. Een opeenstapeling van foutieve interpretaties (boodschappen inladen, een balletje slaan op de tennisbaan, paardrijden, een kind tillen) leidden ten onrechte tot verdenking van fraude.

Inbreuk op privacy
In het programma De Monitor werden filmbeelden van recherchebureaus getoond waarop te zien was dat letselschadeslachtoffers werden geobserveerd in hun woonomgeving en tijdens privé- en werkbezoeken. Pas na het onderzoek vernamen de slachtoffers dat hun verzekeraar hen had geschaduwd. Dit soort rechercheonderzoeken zijn een ernstige inbreuk op de privacy en kunnen daarnaast vergaande financiële consequenties hebben voor slachtoffers. Rammelend bewijsmateriaal voor fraude kan in het slechtste geval leiden tot stopzetten van uitbetalingen en het terugvorderen van voorschotten.
Diverse deskundigen stellen in de uitzending van De Monitor dat verzekeraars minder snel zouden moeten overgaan tot het inzetten van rechercheurs. Een drietal verklaringen:

Nino Pennino, letselschadeadvocaat:  
“De praktijken van de verzekeraar zijn ‘fishing expedition’ en ‘cherry picking’: vissen naar een mogelijk bewijs dat er misschien wordt gefraudeerd, waarna een particulier recherchebureau op het slachtoffer wordt afgestuurd.”

Arnold Roosendaal, jurist bij kennisinstituut TNO:
“Ik vind dat verzekeraars eerder contact moeten opnemen met het slachtoffer voor een toelichting op 'verdachte' foto's. Hierdoor blijft een sneeuwbaleffect dan uit, waardoor er minder snel een privédetective wordt ingeschakeld."

Kees Vos, huisarts, gepromoveerd op nek- en schouderklachten en voorzitter van de Medische Adviesraad van de Whiplash Stichting Nederland:
“Er is veel wantrouwen bij verzekeraars van mensen met een whiplash. Whiplashklachten zijn medisch lastig aan te tonen met foto’s of een MRI-scan, en daar gaat het mis. Verzekeraars maken misbruik van die situatie. Veel aantijgingen van fraude zijn onterecht. Mensen met whiplashklachten kunnen vaak meer dan verzekeraars denken. Ze kunnen de activiteiten alleen niet te lang doen. Dat verzekeraars foto’s met bijvoorbeeld sportende whiplashpatiënten op voorhand verdacht vinden, is onterecht.”

Fraudeonderzoek, mag dat zomaar?
Fraudeonderzoeken vallen onder de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek. Volgens deze richtlijnen mogen verzekeraars een persoonlijk onderzoek doen als er een vermoeden is van fraude. Het middel moet wel proportioneel zijn en observeren mag alleen als er geen andere manieren zijn om informatie in te verzamelen. Onderzoeken in de privésfeer moeten altijd worden gemeld aan het slachtoffer. Hoe vaak fraudeonderzoeken plaatsvinden, wordt niet geregistreerd. Bron: Nu.nl

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.