Een Schadeverzekering voor Inzittenden is in Nederland niet verplicht, het biedt uitkomst als je letselschade hebt opgelopen en nu verwikkeld bent in een ellenlange discussie met de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij. In dit artikel leggen we uit wat de toegevoegde waarde is van deze verzekering.
Het is weer drukker op de weg. Dit is ook terug te zien in de cijfers van het aantal verkeersslachtoffers met letselschade. Wat zijn precies de oorzaken van een ongeval in het verkeer? In deze blog worden de 6 grootste veroorzakers van letselschade in het verkeer beschreven.
De afgelopen jaren zijn het aantal verkeersongelukken afgenomen. De reden hiervan is simpel: door de corona maatregelen waren er minder verkeersgebruikers op de weg. Op 25 januari werden de eerste corona versoepelingen bekend gemaakt. Door de versoepelingen zijn het aantal letselschadeslachtoffers in het verkeer ook weer toegenomen. Lees hier verder.
Het dragen van een gordel vermindert de kans op ernstig letsel bij een verkeersongeluk zoals een achterop-aanrijding en kettingbotsing. Het niet dragen van een gordel kan ertoe leiden dat de aansprakelijke verzekeraar een gordelkorting toepast. Dit houdt in dat de uiteindelijke schadevergoeding wordt verminderd met een bepaald percentage. Hoe dat zit vertellen we in het onderstaand artikel.
Raar maar waar: als je in de auto je winterjas aan hebt, kun je bij een ongeluk ernstig gewond raken. Daarom adviseert bestuurders en passagiers om hun winterjas of donsjack uit te trekken.
Hoe dat zit, lees je hier.
Bij gladheid en sneeuw is het risico op een ongeluk groter dan normaal, daar schreven we over in dit artikel. Als je dan toch de deur uit moet in winterse omstandigheden, doe dan vooral je jas uit als je in de auto stap
Gladheid door sneeuw en ijzel: het is helaas vaak het recept voor een auto-ongeval. Bij een flinke sneeuwbui kan het zicht teruglopen tot wel 50 meter. En dan hebben we het nog niet eens gehad over glibberige wegen.
We beantwoorden 5 vragen over verkeersongevallen in winterse buien met letselschade tot gevolg. Plus: 3 tips voor veilig rijden.
Een van onze cliënten zat naast een dronken bestuurder in auto. Ze kregen een ernstig ongeluk, waarbij onze cliënt blijvend letsel opliep.
In dit artikel leest u hoe deze zaak gelopen is en wat u kunt doen als het u overkomt.
Direct na een auto-ongeluk bent u waarschijnlijk druk bezig met uw lichamelijke toestand of bent u zelfs in shock en gaat alles langs u heen. Begrijpelijk, u maakt iets heel heftigs mee!
Toch is het belangrijk om op dat moment een aantal stappen te doorlopen zodat u uw (letsel)schade op de aansprakelijk partij kunt verhalen. In dit artikel staan wij stil bij de belangrijkste handelingen direct na een ongeval.
Artikel 185 Wegenverkeerswet houdt in dat de eigenaar van het motorrijtuig bij een ongeval met een niet-motorrijtuig aansprakelijk kan worden gehouden. Daarmee wordt ook bepaald dat de eigenaar van het motorrijtuig de schade bij het verkeersongeval moet vergoeden, tenzij het heel aannemelijk is dat er sprake is van overmacht. Wanneer de persoon van het ongemotoriseerde voertuig zelf schuldig is aan het verkeersongeval ontstaat er vaak een discussie over welke schade er vergoed moet worden door de eigenaar van het motorrijtuig.
Wie het heeft meegemaakt, weet het: een kop-staartbotsing geeft een enorme klap van staal op staal. Zelfs als de snelheid niet zo hoog was. En nu is schade aan je auto één ding, maar je kunt bij zo’n botsing flink gewond raken. Wie is er nu aansprakelijk bij zo’n auto-ongeluk? Kun je je letselschade verhalen op de tegenpartij?
Je kent ze wel: automobilisten die append achter het stuur zitten en daardoor niet opletten. Ze zien de file of de rij voor het stoplicht te laat en klappen, waardoor op tijd remmen niet meer lukt. Het gevolg is dat ze frontaal op de voorganger botsen. Hier is de aansprakelijkheid een uitgemaakte zaak. Maar dat is niet zo in alle gevallen.