Aantal ongelukken en slachtoffers met letselschade in het verkeer flink toegenomen

De afgelopen jaren zijn het aantal verkeersongelukken afgenomen. De reden hiervan is simpel: door de corona maatregelen waren er minder verkeersgebruikers op de weg. Op 25 januari werden de eerste corona versoepelingen bekend gemaakt. Door de versoepelingen zijn het aantal letselschadeslachtoffers in het verkeer ook weer toegenomen. Lees hier verder.

Letselschade als wielrenner: doe er iets aan!

Heb je letselschade opgelopen tijdens het wielrennen? Kom je in botsing met een andere weggebruiker of kom je ten val door een slecht wegdek? In veel gevallen heb je recht op letselschadevergoeding. Daarover gaat dit artikel. Is wielrennen je hobby? Dan ben je vast happy met het mooie weer van de afgelopen dagen en de voorspellingen dit weekend. De lol: jezelf tegenkomen en de flinke snelheden die je behaalt. De keerzijde is dat als je valt, je meestal ook flink gewond raakt. Gebeurt dat buiten jouw schuld om? Dan heb je misschien wel recht op letselschade. Is de Tour de France voor jou hét evenement van het jaar? Ben je zuiniger op je fiets dan op je auto? Dan ben je een wielrenner in hart en nieren. De gemiddelde wielrenner fiets zo’n 30 tot 32 km per uur. Kom je met die snelheid ten val, dan zijn de gevolgen vaak fors. In dit artikel gaan we in op 4 situaties én lees je wat je kans is op letselschadevergoeding. Hoe dan ook geldt dat je als fietser goed beschermd bent in het verkeer, omdat je wordt gezien als een zwakke verkeersdeelnemer.

Letselschade voorkomen bij kinderen? Draag een helm!

De ‘Helm op je Hoofd’-campagne ging van start in Haarlem. Met deze campagne vroegen Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) aandacht voor het dragen van een fietshelm door kinderen in het verkeer, ter bevordering van hun verkeersveiligheid. Shell en VVN gaven op diverse basisscholen interactieve workshops aan kinderen uit groep 3 en 4 om het imago van de fietshelm te verbeteren en om het belang van het dragen van een helm voor hun verkeersveiligheid te benadrukken. Dit is tevens de start van een onderzoek naar de bereidwilligheid van kinderen om een fietshelm te dragen. Rondom de campagne werd onderzocht waarom de helm niet veel wordt gedragen door kinderen in Nederland, dit terwijl het juist letselschade kan voorkomen. Vermoedelijk heeft dit te maken met een imagoprobleem. Omdat op dit moment nog erg weinig kinderen een helm dragen tijdens het fietsen, probeerden Shell en VVN het imago van de helm een boost te geven. Zo deelden zij op acht basisscholen fietshelmen uit die de kinderen zelf mogen versieren. Na een aantal weken werd de houding van de kinderen en hun ouders ten opzichte van de fietshelm opnieuw getoetst. Als redactie van LetselSchade.nl hebben wij hierover vaker gepubliceerd in deze rubriek. Wij juichen het initiatief van Shell en VVN van harte toe. Per jaar worden 26.000 kinderen op de spoedeisende hulp behandeld aan de gevolgen van letselschade door verkeersongevallen. Het dragen van een fietshelm door kinderen zou het aantal ongelukken met letselschade aanzienlijk kunnen terugdringen. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een eenvoudig ongeval al langdurige gevolgen kan hebben voor een kind. Letselschade kan al opgelopen worden als een kind bijvoorbeeld tegen een stoepje aanrijdt en ten val komt. De campagne was onderdeel van Het Mobiele Verkeersplein van Shell en VVN. Dit is een oefenplein waar schoolkinderen met skelters, fietsen en verkeersborden de verkeerspraktijk nabootsen. Tot nu toe hebben 40.000 kinderen verkeerslessen gevolgd op het mobiele verkeersplein. Deelnemende kinderen worden geadviseerd over het dragen van een helm.

Fietshelm verkleint kans op letsel in gezicht

Het ligt niet voor de hand, maar de fietshelm beschermt niet alleen de schedel bij een fietsongeval, ook de kans op letsel aan het gezicht neemt met een fietshelm af. Een fietshelm blijkt de kans op bijvoorbeeld een gebroken neus enigszins te verminderen. Dat een fietshelm letselschade aan het gezicht voorkomt lijkt onwaarschijnlijk, een helm beschermt immers vooral de schedel. Toch wijst recent onderzoek van de Hannover Medical School (in het tijdschrift Trauma Research) erop dat het al dan niet dragen van een fietshelm daar inderdaad van invloed op is.

page 1 of 2